Overslaan en naar de inhoud gaan

Voor altijd onlinelessen

“Onze Anne-Fleur vindt de lessen online heerlijk. Ze wil na de vakantie niet meer naar school hoor”. In mijn woonplaats Oegstgeest (gemiddeld inkomen €45.500 per huishouden) hoor ik veel kennissen zeggen dat het zo fijn is voor hun kinderen. Niet meer vroeg opstaan! In de les al tijd voor je huiswerk. Laagdrempeliger vragen stellen via chat zonder dat klasgenoten het zien. Allemaal fijne voordelen van onlinelessen.
online les
© Shutterstock
Shutterstock

Op de school waar ik werk is het beeld echter heel anders. Die school staat in Crooswijk (gemiddeld inkomen €27.200 per huishouden) en daar is het niet zo fijn om thuis les te krijgen. Want waar Anne-Fleur thuis lekker op haar eigen laptopje, in haar eigen kamer zit, en papa in alle pauzes klaarstaat met boterhammen, gezonde snacks en hulp bij het huiswerk, zit bij ons Achmed in de woonkamer, met 2 broertjes. Leerlingen meldden zich bij mij af voor onlinelessen omdat “mijn zusje de laptop nodig heeft voor een les, mevrouw” of omdat “ik op mijn broertje van 1 moet passen omdat mijn ouders gaan werken”, of omdat “het nu van mijn vader stil moet zijn, dus ook geen onlineles meer”.

Het ergste vind ik nog niet eens die verschillen tussen leerlingen. Die waren er voor en tijdens corona en zullen er ook blijven. Het ergste vind ik dat ‘Oegstgeeste’ ouders zo oververtegenwoordigd zijn in het debat, want hoogopgeleide mensen hebben natuurlijk meer formele en informele macht. Op meerdere kanalen horen we nu natuurlijk alweer de roep om meer digitaal onderwijs, ook na covid, van ouders met kinderen die het thuis fijn hebben.

In de lerarenopleiding praat ik vaak met leraren in opleiding over wat je leerlingen kunnen denken en voelen, buiten de schoolse zaken. Bijvoorbeeld: wat is het ergste dat je op school kunt meemaken? Dat is voor hoogopgeleide kinderen bijvoorbeeld: het is saai bij rekenen. Maar voor kinderen uit Crooswijk is het ergste misschien: ik kan het bord niet lezen want ik moet een bril, of: ik heb zo’n honger.

Of: 'Wat is het leukste op een dag?' is voor een 3x modaal kind misschien een toffe opdracht van de juf, maar voor een kind uit een ander gezin misschien wel: iemand vroeg vandaag aan mij hoe het met me ging, of: iemand gaf me een boterham.

Niet thuis maar school is voor (te) veel kinderen een veilige plek, een warme plek, een plek waar geluisterd wordt, een plek waar eten beschikbaar is, waar je in de bieb of mediatheek rustig kunt leren. Ieder uurtje dat we naar digitaal omzetten, is een uur uit de enige veilig plek die sommige kinderen hebben.

Magazine AG Connect

Dit artikel is ook gepubliceerd in het magazine van AG Connect (augustus 2021). Wil je alle artikelen uit dit nummer lezen, klik dan hier voor de inhoudsopgave.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in