Innovatie & Strategie

Branche
Twee postcorona uitdagingen voor ondernemers

Twee postcorona uitdagingen voor ondernemers

De huidige crisis versterkt de noodzaak om de innovatiekracht en nieuwe manieren van multidisciplinaire samenwerking binnen en tussen organisaties te omarmen.

© CC0 - Pixabay skeeze
8 april 2020

De huidige crisis heeft opnieuw duidelijk gemaakt hoe belangrijk het is om flexibel te zijn. Als organisaties iets kunnen leren van deze uitdagende situatie, dan is het dat snel kunnen omschakelen naar nieuwe vormen van samenwerking essentieel is voor de bedrijfscontinuïteit. Dat geldt niet alleen nu, maar ook voor de periode waarin we straks de draad weer oppakken.

Slechts 24 procent van de organisaties gelooft dat ze in staat zijn te innoveren, bleek uit eerder onderzoek (Innovation Matters) door PA Consulting van voor de crisis. Toch beseft twee derde ook dat innovatie essentieel is om concurrerend te blijven. De positieve ervaringen die we nu opdoen met digitaal samenwerken, helpen ons ook na de crisis. Dat is belangrijk, want er zijn twee grote vaardigheden die organisaties zo snel mogelijk moeten omhelzen.

Zestig procent van de business leaders die wij wereldwijd hebben gesproken ziet organisatorische muren als significante obstakels voor de overgang naar agile werken

De eerste vaardigheid is overgaan naar adaptieve of agile organisaties. Een interne uitdaging waar vooral grotere ondernemingen tegenaan lopen, is dat organisaties in essentie niet multidisciplinair zijn opgebouwd. Bedrijfsstructuren zijn gericht op functionele of procesonderdelen. Gelukkig onderzoeken veel bedrijven inmiddels hoe ze multidisciplinair en kortcyclisch werken kunnen stimuleren, maar hier is wel herstructurering voor nodig. Zestig procent van de business leaders die wij wereldwijd hebben gesproken ziet organisatorische muren als significante obstakels voor de overgang naar agile werken. Die moeten snel worden afgebroken.

De tweede grote vaardigheid is samenwerking in de digitale (platform) economie. Ondernemingen, commercieel of overheid, krijgen allemaal te maken met bedrijfs- en sectoroverstijgende netwerken van samenwerkende ondernemingen en overheden met een sterke digitale component. Dit soort platforms zijn in staat razendsnel op te schalen en moeiteloos te concurreren met gevestigde grote namen. De komst van nieuwe technologiereuzen, zoals Amazon, is een teken aan de wand.

Wie Amazon nog uitsluitend ziet als een online winkel, heeft serieus zitten slapen. Amazon is eigenaar van honderden handelsmerken en is actief in vele uiteenlopende industrieën. Dat platform businessmodel blijkt ongekend succesvol. Iedere onderneming zal zich snel moeten beraden op een strategie om deel uit te maken van de platformeconomie. In je eentje concurreren met een platform is kansloos.

In je eentje concurreren met een platform is kansloos

Reageren op beide uitdagingen vergt een forse cultuuromslag die organisaties dwingt buiten de eigen grenzen te kijken. Dat geldt intern, waarbij het silodenken moet verdwijnen zodat alle disciplines effectiever kunnen collaboreren. Maar ook extern, waarbij organisaties zich moeten plaatsen in het ecosysteem van de nieuwe platformeconomie.

Multidisciplinaire samenwerking met behulp van nieuwe technologieën en modellen betekent een serieuze sprong voorwaarts voor iedere organisatie. Het is de motor achter innovatie. Als dat besef de winst is van de huidige crisis, heb ik het volste vertrouwen dat we hier allemaal een stuk sterker uit komen.

PA Consulting organiseert dit jaar voor de tweede maal in Nederland de Raspberry Pi competitie. Teams van middelbare scholieren en mbo’ers worden uitgedaagd om met eenvoudige middelen een uitvinding te produceren die een maatschappelijk probleem oplost. De competitie leert hen niet alleen hun eigen talent te benutten, maar ook verder te kijken dan de eigen specialisatie: wie gebruikmaakt van de diverse disciplines die de opleidingen te bieden hebben, en aansluiting zoekt bij actuele maatschappelijke ontwikkelingen, is niet alleen beter in staat de competitie te winnen, maar ook om die mindset later mee te nemen naar het bedrijfsleven.

Reactie toevoegen