Management

Carriere
Millenial

Postmillennials

Keuzestress valt weg te automatiseren.

© CC0 - Unsplash Alex Radelich
10 april 2019

Millennials zijn al lang niet nieuw en spannend meer. Hoewel doorgaans bovengemiddeld eigenwijs, wars van hiërarchie, idealistisch en weinig honkvast is het belangrijkste kenmerk van hun generatie dat ze allemaal zijn opgegroeid met computers, smartphones en internet. Nu ze volwassen raken en in groten getale de arbeidsmarkt betreden, raakt de werkende maatschappij langzaamaan gewend aan hun gewoonten. 

De echte schokgolf voor de maatschappij komt nog: van de postmillennials, ook wel de synthetische generatie genoemd. Hadden de millennials nog het idee bijzonder te zijn dat ze net in het technologietijdperk zijn opgegroeid, de jongeren die nu in hun tienerjaren zitten, zien de periode van vóór wifi, streaming video en smartphones als de prehistorie. Voor hen vervaagt de grens tussen het digitale en fysieke leven volledig. Vandaar de term 'synthetische generatie'.

Mixed reality, computergestuurde influencers op sociale media, parasociale vriendschappen, maar ook nepnieuws, kunstmatige intelligentie en verschillende identiteiten op internet, zijn aspecten van leven die voor de synthetische generatie volstrekt normaal zijn, schetst Menno van Doorn van het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie (VINT) van Sogeti in het april-nummer van AG Connect. 

De rol van IT verandert met hen mee. De interface van de toekomst is geen interface meer, stellen Gil Nimmegeers en Laurens Goethals van de Gentse Design Studio Bothrs. Het antwoord op de toenemende keuzestress waar mensen aan worden blootgesteld, is het automatiseren ervan op zo'n manier dat de kunstmatige intelligentie niet de regie overneemt. Op termijn hoef je bijvoorbeeld nooit meer aan die thermostaat te denken; het ding weet gewoon hoe warm je het op elk moment in huis wilt hebben. Anticipatory en conversation design zijn twee concepten die een belangrijke rol gaan spelen in de interactie met computers die overal om ons heen zijn. Meer dan nu gebeurt, zorgen zij voor een personalisatie van diensten en een 'menselijke interactie' met applicaties en hun onderliggende hardware. Toetsenbord en muis zijn rijp voor het museum. 

Dat is dan weer de situatie waar de generatie ná de postmillennials mee opgroeit, alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Met vast weer een nieuw wereldbeeld, waar de millennials – die dan inmiddels de scepter zwaaien over de modernisering en economie – het nog aardig mee te stellen krijgen.

Magazine AG Connect

Dit artikel is ook gepubliceerd in het magazine van AG Connect (aprilnummer, 2019). Wil je alle artikelen uit dit nummer lezen, klik dan hier voor de inhoudsopgave.

Reactie toevoegen