Overslaan en naar de inhoud gaan

Mag het een tandje minder?

Hoe succesvol een digitale transformatie is, hangt niet zozeer af van de technologie als wel van de mensen die erbij betrokken zijn. En daar is zacht gezegd nog een wereld te winnen. Veel organisaties hebben grote moeite een digitale transformatie door te voeren. Voor zijn boek ‘Uit het transformatiemoeras’ onderzocht Menno Lanting hoe dat beter kan in een wereld die wordt gedomineerd door technologie en automatisering. Kijk alleen al naar HR-processen in organisaties.
Geïrriteerde student achter laptop
© Shutterstock.com
Shutterstock.com

Op onafhankelijk platform HR Tech Review zijn daarvoor inmiddels 438 verschillende tools te vinden en dat aantal groeit.

Dat organisaties wegzinken in een 'transformatiemoeras' heeft volgens Lanting een aantal oorzaken. Hij noemt het 'Red Queen effect' (als een kip zonder kop van alles aanpakken, zoals de rode koningin in Alice in wonderland), 'Laat duizend bloemen bloeien' (veel 'bottom-up'-initiatieven die doodbloeden omdat de top vooral oog heeft voor de bestaande business) en 'Bad Karma', je blindstaren op de klant in plaats van waarde toe te voegen aan het hele ecosysteem - dus ook oog hebben voor leveranciers en andere partijen en ook hún belangen dienen. Waaronder die van de medewerker, die in datzelfde moeras is beland.

Over dat laatste breken steeds meer HR-managers zich het hoofd. Transformeren betekent veranderen en nieuwe IT-systemen of apps vragen ook van medewerkers om te veranderen, letterlijk. Dat leidt steeds vaker tot verandermoeheid, zei neurowetenschapper Marcia Goddard tijdens de sessie ‘The Human Side of Tech’ op Leadership in HR eerder dit jaar. Onderwerp: hoe zorgen HR-leiders ervoor dat digitale tools werken voor de medewerkers, en niet andersom?

Goddard: “Verandering ís gewoon vermoeiend. Het gaat altijd gepaard met stress en vergt continu veel van je aanpassingsvermogen”. Het is dus zaak die verandermoeheid voor te blijven. Dat kan tenminste op twee manieren: snijden in het aantal nieuwe IT-toepassingen die je in gebruik neemt, en medewerkers veel beter begeleiden om te kunnen omgaan met al die veranderingen. Voor dat laatste kunnen HR en IT heel goed samen optrekken.

Echter, het vermogen om te veranderen kent grenzen en dat beperkt de mogelijkheden om IT-innovaties met succes door te voeren.

In dat licht heeft Goddard nog een ander advies: zowel in de directiekamer als op de werkvloer zouden we eens wat vaker stil moeten staan bij de vraag: moet het allemaal vandaag? “Het kan ook wel eens een tandje minder”.

Magazine AG Connect

Dit artikel is ook gepubliceerd in het magazine van AG Connect (november 2022). Wil je alle artikelen uit dit nummer lezen, zie dan de inhoudsopgave.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in