Innovatie & Strategie

Analytics
KeenCorp dashboard

‘Wij willen mensen op de kaart zetten’

Nederlandse AI peilt hoe betrokken werknemers écht zijn.

© KeenCorp
26 november 2018

KeenCorp laat AI los op de interne communicatie van groepen werknemers, om zo hun betrokkenheid echt goed te kunnen meten. Niet een jaarlijkse enquête, soms zelfs net na een bonusronde, maar realtime lopende communicatiepatronen analyseren. Begrijpend lezen door een AI. “Dit is géén sentimentanalyse.”

Ze zijn KeenCorp ooit begonnen met een rake analyse van de interne topmanagersmail van Enron. Het schandaal rond het Amerikaanse energiebedrijf heeft door rechtszaken gezorgd voor openbaarheid van interne communicatie, waar veel van valt te leren; voor bedrijfskunde en de niet onbelangrijke nuance tussen formele en informele hiërarchie, maar ook voor AI.

Ongezien kantelpunt

Experts Bruno Jakic en Mark Mooij hebben die rijke dataset toen aangegrepen om met hun technologie voor begrijpend lezen een praktijkcase te voeren. “Onze allereerste test was ‘bij’ Enron”, vertelt medeoprichter Mooij. “We hebben tijdens onze studie AI [aan de UvA - red.] het Enron-datacorpus gebruikt voor een heel andere toepassing.” Hun analyse van taalgebruik, woordkeuze en meer in die interne communicatie heeft een duidelijke neergaande lijn aangetoond, met opvallende patronen.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!