Wie gaat de Cisco-uitdaging aan?

13 oktober 2011

Vooral bij grote bedrijven is de netwerk­apparatuur van Cisco erg in trek. De pentratie groeit daar zelfs nog, van 75 procent van de vestigingen met Cisco-apparatuur in 2010 naar 85 procent in 2011. HP stabiliseerde in deze jaren met een penetratie bij ongeveer een derde van de grootzakelijke bedrijven.

Naar aantallen routers en switches gerekend is de dominantie iets minder pregnant: ongeveer 60 procent van het totale aantal routers en switches draagt het Cisco-logo. Dat blijkt uit analyse van Computer Profile op basis van 3.200 interviews die in de afgelopen twaalf maanden werden gehouden met ICT-verantwoordelijke functionarissen van Nederlandse bedrijfsvestigingen met vijftig of meer medewerkers.

Dezelfde constatering is te maken voor apparatuur voor draadloze netwerken. Ook hier gaat het grootste deel van de taart naar Cisco, met HP op geruime afstand als nummer twee.

In Nederland is netwerkapparatuur van veel leveranciers in gebruik. Gemiddeld heeft men apparatuur van 1,6 leverancier in huis. Het merendeel van de vestigingen heeft (ook) Cisco-apparatuur staan.

 

Naar aantallen routes en switches gerekend scoort Cisco vooral hoog bij multinationals. Hoe kleiner het bedrijf, hoe kleiner Cisco’s aandeel.

Bij apparatuur voor draadloze netwerken komen een aantal namen naar voren van specialisten als Motorola en Aruba Networks; maar dat doet niets af aan Cisco’s dominantie.

 

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!