Overslaan en naar de inhoud gaan

WHO vraagt Google algoritme aan te passen

Het hoofd van de Wereldgezondheidsorganisatie WHO is in gesprek met Google om meer aandacht te krijgen voor de adviezen van de WHO met betrekking tot de ontwikkelingen rond het 2019-nCoV coronavirus.
Tedros Adhanom Ghebreyesus
© CC BY-SA 2.0 - Flickr.com
CC BY-SA 2.0 - Flickr.com

Tedros Adhanom Ghebreyesus maande vanochtend - tijdens de opening van de WHO board meeting - overheden niet overspannen te reageren in een poging de verspreiding van het nieuwe coronavirus (2019-nCoV) dat in de Chinese provincie Hubei is ontstaan.

Hij verklaarde tijdens een bijeenkomst in gesprek te zijn met diverse webgiganten om een belangrijker positie te krijgen in de zoekresultaten wanneer mensen op internet op zoek gaan naar informatie over het virus. Zo wil hij dat Google de WHO altijd bovenaan zet bij een zoekopdracht rond het thema coronavirus. Ook Twitter, Facebook, Tencent, en Tiktok hebben acties ondernomen om de verspreiding van misinformatie in te dammen.

Overtrokken reacties

De WHO-topman wil er alles aan doen om te voorkomen dat er misinformatie de ronde doet op basis van paniek en halve waarheden. Hij hekelt de overheden die zich in zijn ogen schuldig maken aan overtrokken reacties. Verschillende landen hebben alle vliegreizen naar China geblokkeerd. Dergelijke maatregelen zorgen voor een onnodige verstoring van het internationaal reisverkeer en de handel.

Het is al de tweede keer in enkele dagen dat Ghebreyesus waarschuwt tegen paniek zaaien, met betrekking tot deze virusuitbraak.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in