Overslaan en naar de inhoud gaan

Webtracking geen optie voor Amerikanen

Twee derde van de respondenten op een onderzoek van USA Today en Gallup Poll vindt dat internetadverteerders niet in staat mogen zijn hun gangen op internet na te gaan. 9 van de 10 zegt nooit aandacht te besteden aan de advertenties die op websites staan. Toch zegt 61 procent wel te merken dat advertenties tegenwoordig vaker direct op hen zijn gericht, bijvoorbeeld doordat ze gerelateerd zijn aan een site die zij eerder hebben bezocht.
Business
Shutterstock
Shutterstock

61 procent van de deelnemers aan het onderzoek vindt het niet te rechtvaardigen dat website-eigenaren deze volgmethoden toepassen om zo de kosten laag te houden waardoor bezoekers hun website gratis kunnen blijven bezoeken. Daarmee lijkt het plan van toezichthouder FTC voor een 'do not track'-register in navolging van het 'bel me niet'-register, te voorzien in een grote behoefte.

Onbekend maakt onbemind
Uit het onderzoek bleek verder dat 47 procent van de respondenten vond dat alleen advertentienetwerken die zij expliciet toestemming hebben gegeven, een profiel mogen opbouwen voor het leveren van gerichte advertenties. 14 procent heeft er geen moeite mee wanneer alle advertentienetwerken dat doen. Zo'n 37 procent zou wanneer ze de keuze hebben geen enkel advertentienetwerk toestaan gerichte advertenties te sturen.

Jongeren geven privacy makkelijker op
Iets meer dan de helft van de respondenten tussen 18 en 40 jaar zegt advertentienetwerken van hun keuze toe te staan informatie te verzamelen. Bij respondenten van 50 jaar en ouder is dat percentage 38 procent. Ook staan mensen uit de hogere inkomenscategorieën meer open voor gerichte advertenties dan mensen met een lager inkomen. Uit de reacties blijkt dat mensen zich vooral ongemakkelijk voelen wanneer onbekend is wie welke informatie verzamelt.

Volgens het Internet Advertising Bureau (IAB) is in de eerste helft van dit jaar 12,1 miljard dollar verdiend aan online advertenties in de Verenigde Staten.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in