Beheer

Personal Tech

‘We móeten op de Apple Watch zitten’

13 mei 2015

Parker Harris was zestien jaar geleden een van de vier oprichters van Salesforce. Het bedrijf is sindsdien uitgegroeid tot een cloudbedrijf met een jaaromzet van zo’n 35 miljard dollar. “We richten ons op CRM in de cloud, toegankelijk vanaf elk platform waarop onze gebruikers actief zijn; niet alleen op de desktop, maar ook op de smartphone, tablet en nu wearables”, zegt Harris. Volgens Harris is er een direct verband tussen het geld dat ­bedrijven verdienen en de technische hulpmiddelen die ze gebruiken. “Bedrijven die CRM gebruiken maken nu eenmaal meer winst dan ­bedrijven die dat niet doen. Via CRM staan ze in direct contact met de klant. Wij leveren de software waarmee ­managers meteen de klant­gegevens kunnen opvragen die ze nodig hebben.”

Daarom springt Salesforce direct op nieuwe draagbare platformen. Harris: “In zo’n geval moeten we onszelf opnieuw uitvinden. Het is niet eenvoudig een kwestie van het overzetten van code van de desktop naar de smartphone. Op de draagbare apparatuur hebben we onze software geheel opnieuw ontwikkeld. Ik heb mijn staf van developers daar best wel voor achter de broek gezeten.”

Straks geen gadget meer

Het slimme horloge is nu misschien nog een gadget, Harris denkt dat het binnen korte tijd een dagelijks hulpmiddel wordt voor managers. “Via het horloge krijgen medewerkers meteen toegang tot benodigde gegevens, weliswaar op een klein formaat, maar ze kunnen overal bij als dat nodig is. Het vergt wat veegwerk over het scherm”, zegt Harris.

De Apple Watch dient, net als andere devices, als toegang tot de Salesforce 1-cloud. Dat is de omgeving waar een bedrijf alle gegevens over zijn klanten kan opslaan. De draagbare devices hoeven dus geen complete databases met zich mee te slepen. Harris: “Je komt in die cloud via een API waarmee je razendsnel de gewenste gegevens kunt ophalen. Snelheid is tegenwoordig van het allergrootste belang. Vroeger gold vaak dat de grootste bedrijven de kleinere aftroefden, nu zijn het de bedrijven die het snelst reageren die de buit binnenhalen.”

Uit een onderzoek van Forrester Research blijkt dat 68 procent van de managers wearables als prioriteit ziet. “Dat is een aanzienlijke groep en het zijn mensen die echt baat kunnen hebben bij Salesforce for Apple Watch”, zegt Harris. “De software bestaat uit drie delen, de Salesforce Analytics Cloud, Salesforce 1 en het Salesforce Wear Developer Pack, allemaal voor Apple Watch.”

De apps brengen de drager van een Apple Watch direct in contact met alle bedrijfs­gegevens, niet alleen passief maar ook actief. Harris: “Actief wil zeggen dat een vertegenwoordiger een verzoek voor een te geven korting kan insturen, waarna hij van zijn supervisor direct antwoord krijgt. Daardoor kan hij een stuk beter werken.”

Het Developer Pack is open source en de ontwikkelaars kunnen er me­teen mee aan de slag. “Eigenlijk hoeven ze zich alleen te concentreren op de gebruiksaspecten, beveiliging en dergelijke worden afgedekt door het Salesforce 1- platform. Overigens bieden we niet alleen steun aan de Apple Watch, we hebben een hele waslijst met andere gadgets, zoals Google Glass, het Pebble-horloge en de Oculus Rift”, zegt Harris.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!