Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat een cloudleverancier moet doen en laten bij faillissement van een klant

Eerder verscheen in AutomatiseringGids een artikel van Marianne Korpershoek over de risico’s voor afnemers van clouddiensten bij faillissement van de cloudleverancier. De materie van faillissement en cloudoplossingen wordt hierin belicht vanuit de optiek van de klant van een failliete cloudleverancier. In dit artikel wordt een andere invalshoek gekozen: die van de cloudleverancier die zich geconfronteerd ziet met het faillissement van een van zijn klanten.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Als de failliete klant (hierna: de ‘failliet’) zijn hele administratie heeft ondergebracht in een cloudoplossing, zal vroeg of laat een curator op de stoep staan om afgifte van of inzage in deze administratie te vorderen. Dit is niet te voorkomen. De cloudleverancier kan zich echter wel wapenen tegen een al te actieve benadering door de curator. Waar zal hij rekening mee dienen te houden? Moet hij medewerking verlenen aan het verzoek van de curator, en zo ja, hoe ver dient deze medewerking te gaan?

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in