Management

'Wantrouwen bedreigt toekomst Oracle'
Campaign for Clear Licensing waarschuwt de directieraad van Oracle.
Die niet mis te verstane waarschuwing geeft de Campaign for Clear Licensing per open brief aan Larry Ellison en de directieraad van Oracle.
De Campaign for Clear Licensing (CCL) is een organisatie zonder winstoogmerk die zich inzet voor helderder geformuleerde, beter beheersbare licentie-overeenkomsten waarin de rechten van de kopers beter gerespecteerd worden. Dat is voor softwareleveranciers niet vanzelfsprekend – integendeel, stelt de CCL. Het gezegde ‘Waar mysterie en angst is, kun je geld verdienen’ is softwareleveranciers niet onbekend, en zij en hun dealers passen dat maar al te vaak toe in onderhandelingen met klanten. Dat leidt tot vergiftigde vechtrelaties, aldus de CCL.
Hoewel de CCL alle softwareleveranciers kritisch volgt, richt ze haar pijlen de laatste maanden met name op Oracle. Afgelopen november heeft de CCL een onderzoek gepubliceerd onder Oracle-klanten waar het nodige ongenoegen uit sprak.
Zo was 88 procent van mening dat niet duidelijk is wat Oracle wil, wanneer het aanzegt een audit op naleving van de licentie-overeenkomst te willen uitvoeren. Acht van de tien respondenten vonden Oracles License Management Services niet erg behulpzaam bij audits, contractvernieuwingen en onderhandelingen. Driekwart was het oneens met de stelling dat samenwerken met Oracles LMS tot een betere relatie en grotere bereidheid voor herhaalaankopen bij Oracle leidt. En negen van de tien respondenten meenden dat Oracle niet helder communiceert over wijzigingen in de licentievoorwaarden. Overigens werken zelfs Oracles verkoopteams en LMS niet zeldenmet verouderde licentie-informatie, aldus de CCL.
Na de publicatie van het rapport is er kennelijk wel wat veranderd. In de open brief aan Oracle noemt de CCL met name de bereidheid bij LMS om de kritiek te adresseren. Maar echte verandering komt er pas wanneer de directie zijn schouders zet onder een programma om de relatie met de klant te verbeteren, meent de CCL.
De CCL roept Oracle daarom op:
- meer aandacht te geven aan klanttevredenheid, innigheid van de relatie en strategische waarde dan aan inkomsten uit audits;
- heldere auditregels te adopteren – bijvoorkeur die van de CCL;
- ervoor te zorgen dat alle afdelingen van Oracle dezelfde info over licenties verspreiden;
- te investeren in een kennisdatbase over licenties ten behoeve van zijn klanten;
- zijn programmatuur en licenties zo te wijzigen dat ze in governance-processen die organisaties implementeren, geen onnodige last blijven;
- klanten voor te lichten over en te helpen bij software asset management;
- helder te communiceren om het vertrouwen terug te winnen.
Registreren
- Direct toegang tot AGConnect.nl
- Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
- 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl
Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!