Wanneer begint toekomst VOIP?

20 januari 2000

Dat de toekomst aan de integratie van spraak- en datanetwerken is, betwijfelt niemand. Over wanneer die toekomst aanvangt, zijn de meningen verdeeld. Inmiddels is het transport van spraak en data over één netwerk goed voor 10 procent van de communicatiemarkt. Die omzet wordt echter voornamelijk verdiend aan de ’backbone’ van de telecomaanbieders. Cisco en Nortel bieden al oplossingen waarmee ook het bedrijfsleven de telefooncentrale kan vervangen. Gebruikers en
analisten zijn sceptisch.

Peter Lievense

De Nederlandse vereniging voor Bedrijfstelecommunicatie Grootgebruikers (BTG) organiseerde enkele weken geleden een avond voor de leden waar Voice Over IP (VOIP) centraal stond. Volgens Eva Gobits van BTG waren de bezoekers zeer geïnteresseerd en tegelijkertijd terughoudend. „Behalve Rabo Facet en Fontys Hogescholen zijn er nauwelijks leden die gebruikmaken van bijvoorbeeld VOIP. Natuurlijk wil iedereen bezuinigen op de kosten voor telecommunicatie, maar het datanetwerk kan de vereiste 99,99 procent ’quality of service’ nog niet bieden. Bovendien kan een IP-telefoon de voeding niet van de computer betrekken omdat het toestel
220 volt nodig heeft. Voor een bedrijf met bijvoorbeeld 3000 aansluitingen is dat een probleem.”

Aantrekkelijk
Ook John van der Meulen, directeur van de Stichting Telecomgebruikers Nederland, houdt voorlopig een slag om de arm. „Het is natuurlijk een aantrekkelijk beeld dat straks de vaste telefoon van het bureau verdwijnt en de gebruiker via de multimedia-PC kan telefoneren. Vooral voor dienstverlenende bedrijven zijn de extra mogelijkheden van specifieke applicaties van belang. Maar ik denk dat het nog wel enkele jaren zal duren voordat spraak/data-
integratie meer is dan een niche-markt.”
Van der Meulen denkt dat vooral de ’datamensen’ de problemen onderschatten. „Een voice-pakketje is niet hetzelfde als een datapakketje. Voice stelt andere eisen aan het netwerk. Bovendien is het nog steeds een groot probleem om traditionele telefoon- en datasystemen met elkaar te laten communiceren.”

Overschreeuwen
Uit een onderzoek onder 650 Wide Area Network (Wan)-managers dat IDC deze zomer uitvoerde, bleek dat 23 procent van de grote ondernemingen het telefoonverkeer via het Wan afhandelde.
Van der Meulen betwijfelt de uitkomst. „Tijdens een recente, internationale bijeenkomst, waarbij alle grote Europese ondernemingen aanwezig waren, werd dat percentage bij lange na niet gehaald. Ik vermoed dat ze ook alle experimenten hebben meegeteld.”
De omzet die de telecomaanbieders en service providers met VOIP genereren, komt dit jaar volgens IDC uit op ongeveer 480 miljoen dollar. Over vijf jaar zal dat 19 miljard dollar bedragen.
Volgens IDC-analist Pim Bilderbeek overschreeuwen de leveranciers de geluiden uit de markt. „De fabrikanten proberen alle aandacht te krijgen voor hun enterprise-oplossingen. Maar de realiteit is dat de telecombedrijven en service providers voorlopig de grootste markt uitmaken voor spraak/data-integratie. De grote overnames die bijvoorbeeld Cisco, Lucent en Nortel hebben gedaan richten zich ook op die markt.”

Meer mogelijkheden
Dat een nieuw telecombedrijf voor het implementeren van een nieuw geïntegreerd netwerk kiest, ligt voor de hand, volgens de analist. Behalve de lagere kosten biedt een geïntegreerd netwerk ook meer mogelijkheden om snel applicaties op de markt te zetten. Voor de bedrijven ligt dat anders, volgens Bilderbeek. „Zij hebben een goed functionerend telefoonsysteem en een minder goed werkend datanetwerk. Ze zien er tegenop om die bij elkaar te voegen.”

Paul Straathof, marketingmanager bij Cisco, bestrijdt dat het datanetwerk storingsgevoelig zou zijn. „Wij implementeren gedistribueerde netwerken. Net als bij Internet geldt dat als er ergens een schakel uitvalt,
het verkeer een andere route kiest. Bovendien voeren wij alles redundant uit. Een netwerk gaat niet plat. Het zijn de servers en applicaties die plat gaan.”
Cisco probeert het bedrijfsleven met Architecture for Voice, Video and Integrated Data (AVVID) aan een geconvergeerd netwerk te helpen. AVVID is een complete oplossing van routers en switches, software en applicaties en IP-telefoons en video-clients, volgens Straathof. „We mikken hiermee in eerste instantie op
de enterprise, en dan vooral de banken en dienstverleners. De eerste implementatie bij een dienstverlener is inmiddels voltooid. Ik kan de naam niet noemen, omdat het bedrijf de strategische voorsprong wil benutten.”
Maar Cisco richt zich ook op het MKB. Dat de kleine bedrijven veelal geen Local Area Network (Lan) gebruiken hoeft geen obstakel te vormen, volgens Straathof. „Met het hogesnelheids-Internet dat KPN nu uitrolt, of bijvoorbeeld Internet via de kabel, en een paar kleine doosjes, kan ook een kleine onderneming met enkele vestigingen van VOIP gebruikmaken. Voor bedrijven die wel een netwerk hebben, is het nog eenvoudiger. Al onze systemen zijn al VOIP-gereed.”
Straathof verwacht dat de markt voor spraak/data-integratie in het nieuwe millennium dé grote groeimarkt wordt.

Over de streep
Gartner-analist Eric Paulak ziet het anders. Hij schat dat het nog vier jaar duurt voordat bijvoorbeeld VOIP gemeengoed wordt. „De oplossing die bijvoorbeeld Cisco biedt, schaalt niet. Ze zeggen wel dat ze vierhonderd tot duizend gebruikers kunnen ondersteunen, maar in de praktijk gaat het om enkele tientallen gebruikers. Bovendien heeft hun IP-PBX minder functionaliteit dan de traditionele centrale en zijn de kosten per werkplek hoger: gemiddeld vierhonderd dollar, tegen driehonderd dollar bij een circuit-geschakeld systeem.”
Het zijn dan ook niet de kosten die de nieuwe gebruikers over de streep moeten trekken. „Het gaat om de toepassingen, maar voorlopig zijn die niet sensationeel. Unified messaging wordt veel genoemd, maar daar heb je geen spraak/data-integratie voor nodig. Collaboration is een andere. Samenwerken aan één document in één applicatie is prachtig, maar wanneer je met je collega wilt overleggen, pak je gewoon de telefoon.”

Informatiebrokken
Cornelis Bonnet, directeur kanaal en distributie bij Nortel Nederland, denkt dat de analisten een stap gemist hebben. ,,Wij komen uit de telefoniehoek, waarin 99,99 procent de norm is. Die maken we ook waar bij VOIP voor Lan en Wan, dankzij de IP-technologie van het door ons overgenomen Bay Networks en de robuustheid van onze systemen. Op dit moment zetten we de volgende stap met het IP-gereedmaken van de applicatie: het web- en video-gereedmaken en het integreren van database-technologie en IP-telefonie voor bijvoorbeeld callcenters.”
De recente overname van Clarify brengt ook CRM-expertise bij Nortel binnen, aldus Bonnet. „Wij gaan als eerste een ondernemingsbrede invulling geven aan VOIP. We maken het mogelijk om bijvoorbeeld verschillende losse informatiebrokken bij één klant te integreren met CRM-software.”
De markt voor geconvergeerde spraak/data maakt nu nog maar
10 procent uit van de totale telecommarkt, volgens Bonnet, maar het is wel ’the place to be’. „Vandaaruit wordt de visie voor de toekomst ontwikkeld. Sinds de overname van Bay Networks ziet de markt ons als de leider op dit vlak. Onze omzet komt voor 60 procent uit voice en voor
40 procent uit data. Een bedrijf als Cisco moet het nog steeds voor meer dan 90 procent van data hebben, terwijl Lucent een even groot deel uit telefonie behaalt.”

Kostbare fout
Gartner-analist Paulak noemt hetzelfde drietal als spelers die de voice/data-markt zullen bepalen. „Cisco en Nortel staan sterk doordat ze door recente overnames in staat zijn met een totaalproduct te komen. Lucent is van oudsher sterk op de Amerikaanse markt, al hebben ze nog niet echt een VOIP-product voor de enterprise-markt. Ze proberen nu marktaandeel te krijgen bij de bedrijven door VOIP-gateways uit de telecomwereld geschikt te maken voor het bedrijfsleven.”

De enige grote Europese speler op deze markt heeft volgens Paulak een kostbare fout gemaakt. „Terwijl
bij de concurrenten voice en data
juist worden samengebracht, kiest Siemens ervoor om de data-poot te verzelfstandigen. Straks zal die nieuwe business unit, die nauw samenwerkt met 3Com, gaan concurreren met het moederbedrijf.”
Paulak denkt dat voice-over-IP over tien jaar de helft van alle telecominkomsten zal uitmaken. Als laatste partij zal de consument over stag gaan. ,,Tegen die tijd gaat er per jaar in totaal 4000 tot 5000 miljard dollar om in de telecom. Uiteindelijk zullen het de telecombedrijven zelf zijn die de consument dwingen over te gaan op VOIP. Al was het alleen maar omdat dan het ’tracken’ en afrekenen van het traditionele telefoonverkeer meer kost dan het verkeer oplevert.”

Automatisering Gids • 21-01-’00
 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!