Overslaan en naar de inhoud gaan

Wachtwoorden en accountwildgroei frustreren gebruikers

Het flinke aantal accounts en de diverse, krachtige wachtwoorden daarvoor zitten eindgebruikers dwars. Consumenten voelen zich overweldigd en vertrouwen sterk op de functie 'wachtwoord opnieuw instellen'. Bijna een kwart van de Nederlandse gebruikers stelt dat zij "hun wachtwoorden voortdurend opnieuw instellen". Dit is één van de conclusies in het Customer Identity Trends Report 2023 van Okta, aanbieder van identiteits- en toegangsbeheer.
Apple frustratie helpdesk
© Shutterstock
Shutterstock

Het rapport dat vandaag uitkomt, is de weerslag van onderzoek onder meer dan 21.000 consumenten in 14 landen, waaronder ook Nederland. Die eindgebruikers zijn bevraagd over hun online-ervaringen, waarbij voorkeuren voor online gemak, privacy en veiligheid centraal stonden. Ruim twee derde (69%) van de Nederlandse consumenten voelt zich overweldigd door het aantal gebruikersnamen en wachtwoorden dat zij moeten invoeren.

Wallets en logins

Van deze groep stelt meer dan de helft (het deel dat 41% van de totale Nederlandse respondenten vormt) dat het simpelweg te veel is om te onthouden. De rest van de overweldigde gebruikers (wat dan 28% van het totaal is) zegt dat het te veel tijd kost. Daarnaast vertrouwt bijna een kwart (24%) van de Nederlandse consumenten sterk op de functie 'wachtwoord opnieuw instellen'. Deze mensen stellen dat zij "hun wachtwoorden voortdurend opnieuw instellen". Van dit kwart reset ruime een derde (39%) een wachtwoord gemiddeld meer dan één keer per maand.

Naast wachtwoorden heeft het Okta-onderzoek ook (gebruik van en voorkeuren voor) digital wallets en (het belang van) frictieloze logins belicht. Bij huidige logins speelt ook veel frustratie. De top 3 van meest frustrerende problemen bij het registreren of inloggen bij een dienst zijn: het invoeren van privé- of gevoelige informatie (paspoortnummer, fiscaal nummer, enz.), het invullen van lange aanmeldings- of registratieformulieren, het moeten aanmaken van een wachtwoord dat aan bepaalde eisen voldoet.

Minder frictie leidt tot meer uitgaven

De leveranciers van oplossingen voor identiteits- en toegangsbeheer meldt dat meer dan de helft (55%) van de Nederlandse consumenten waarschijnlijk meer geld zou uitgeven aan financiële diensten en verzekeringen als het inlogproces veilig, beveiligd en frictieloos zou zijn. Voor retail en horeca ligt dat iets onder de helft (44%). Wereldwijd zou bijna twee derde (60%) van de consumenten eerder geld uitgeven wanneer merken een eenvoudige, veilige en probleemloze inlogervaring bieden. De jongste cohorten die aan koopkracht winnen, geven de voorkeur aan biometrische verificatiemethoden.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in