Management

Cloud
luchtballon

Waarschuwing: SaaS is kritieke infrastructuur

En ook die kan omvallen

© CC0: pixabay Hans
3 maart 2020

De meeste SaaS-gebruikers lijken een blind vertrouwen te hebben in hun SaaS-leveranciers. Maar ook zij kunnen omvallen. Zowel de klant als de leverancier is daar niet op voorbereid, terwijl de gevolgen zeer ernstig kunnen zijn want ICT kan inmiddels geschaard worden onder de kritieke infrastructuur. Meer aandacht voor oplossingen is hard nodig, benadrukken Slinger Jansen, Marco de Jong, Denise van Velzen, Ronald Kers en Paul Bijleveld. Van klanten, leveranciers, de overheid én NLdigital.

Het lijkt maar zelden voor te komen dat software-as-a-serviceapplicaties (bijvoorbeeld Exact Online, Gmail, Google Maps, Reeleezee, Salesforce, etc.), niet werken. Logisch; de leverancier doet er alles aan om uptime te garanderen. Maar wat als die leverancier niet langer in staat is om aan die verplichting te voldoen? Die nachtmerrie lijkt schromelijk onderschat door klanten en zelden nemen SaaS-leveranciers de juiste stappen om continuïteit te garanderen. De Universiteit Utrecht en ACC ICT hebben onderzoek gedaan naar de perceptie van klanten en SaaS-leveranciers rondom het onderwerp van SaaS-continuïteit. Wat blijkt: in meer dan 75% van de gevallen is deze kritieke infrastructuur onbeschermd. Dit artikel is dan ook een waarschuwing: heeft u er goed over nagedacht?

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!