Vraag naar chips dreigt in te zakken
Dat is een heel verschil met de vooruitblik op 2005 die beide organisaties afgelopen juni boden. Ze noemden toen nog groeipercentages van respectievelijk 8,5 en 4,2 procent. De verwachte stagnatie staat ook in schril contrast met de sterke uitdijing van de chipverkopen in 2004. De jongste SIA-berekeningen wijzen op een groei van 28,5 procent in vergelijking met 2003, tot een recordomzet van 214 miljard dollar. De WSTS noemt exact hetzelfde groeicijfer en omzetbedrag. De SIA ziet als belangrijkste obstakel in 2005 ‘de minder gunstige balans tussen vraag en aanbod van geheugenproducten’. Met andere woorden: de bekende varkenscyclus heeft weer eens geleid tot overaanbod en daarmee tot prijsdumping. De verkoop van dynamische geheugenchips (DRam’s) zal volgend jaar met bijna 15 procent krimpen tot 23 miljard dollar. Voor flash-geheugen wordt een minder scherpe daling van 1,8 procent (tot 15,5 miljard dollar) voorzien. De witte raaf zijn opto-elektronische componenten, waarnaar de vraag volgend jaar met bijna 13 procent toeneemt tot 15,7 miljard dollar. Ook fabrikanten van digitale signaalprocessors (DSP’s) zullen tegen de trend in een groei van 7 procent - tot 8,4 miljard dollar - doormaken. Een tegendraadse prognose komt van de Amerikaanse marktonderzoeker iSupply, die verwacht dat de totale omzet volgend jaar met 9,6 procent zal stijgen. "Wij denken niet dat de geheugenmarkten in het ravijn storten, zoals de SIA voorspelt", zegt analist Dale Ford. Hij meent dat de prijserosie voor geheugenchips volgend jaar minder sterk zal zijn dan in eerdere cycli het geval was. Fabrikanten kunnen de benuttingsgraad van hun productielijnen volgens iSupply op peil houden door te schuiven tussen producten als Dram’s, flash-geheugens en andere typen chips. Die flexibiliteit bestond tot voor kort niet. Fabrikanten als Samsung en Micron Technology waren wel gedwongen Dram’s te blijven maken, ook als de vraag dat niet rechtvaardigde. Volgens SIA-topman Jen-Hsun Huang is sprake van een fundamentele verandering in de krachten die de chipindustrie sturen. Meer dan de helft van alle halfgeleiders, gemeten naar omzet, belandt dit jaar in consumentenproducten in plaats van in IT-producten voor bedrijven. Het consumentenaandeel zal de komende jaren alleen maar groter worden door de stijgende populariteit van digitale media, aldus Huang.