Overslaan en naar de inhoud gaan

Twitter zet onofficiële apps buitenspel

Onofficiële apps die gebruik maken van Twitter-functionaliteiten, zitten sinds donderdag met de handen in het haar. Zoals in mei aangekondigd heeft Twitter de API voor het inlezen van data veranderd, met grote gevolgen voor apps zoals Tweetbot en Twitterific. Functionaliteiten zijn weggevallen en oplossingen kosten bakken met geld.
© Pixabay
Pixabay

Het bedrijf kondigde de verandering van de API in mei al aan, maar toen werd er flink tegen de beslissing geageerd. Het bedrijf gaf de ontwikkelaars van de betreffende apps hierop drie maanden uitstel, maar deze deadline is donderdag dus verlopen. Twitter zegt de aanpassingen te doen omdat de ondersteuning van de apps het bedrijf te veel aandacht kost, en het zich wil richten op de ontwikkeling van eigen apps. 

Door de aanpassingen zullen functionaliteiten zoals push-notificaties en het streamen van een tijdlijn in onofficiële apps komen te vervallen. Hierdoor moeten gebruikers handmatig de tijdlijn verversen, of zit er enkele minuten aan vertraging in de verversing.

Gedupeerden verenigd

Indien de apps willen dat deze mogelijkheden weer volledig up-and-running zijn, moeten ze een flink bedrag ophoesten. Apps moeten voor een Premium-oplossing een bedrag van 2899 dollar betalen per 250 gebruikers per maand. Begrijpelijkerwijs leidt dit tot onvrede bij de betreffende apps, die zich hebben verenigd op de website Apps of a Feather en gebruikers oproepen zich te laten horen om Twitter op andere gedachten te brengen. 

De apps claimen nu 16 doller per maand in rekening te moeten brengen om kostendekkend te zijn, een bedrag wat zij veel te hoog vinden. Sommige apps zouden naar verluidt al hebben besloten 'op zwart' te gaan. Eerder al werd duidelijk dat onofficiële apps geen gebruik mochten maken van de Periscope-functionaliteiten of de stemfunctie van Twitter.

Twitter gaf bij de aankondiging van de nieuwe tools aan dat de nadruk ligt op het bieden van klantenservice, het vergroten van de betrokkenheid van gebruikers en optimalisaties voor chatbots door bedrijven.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in