Overslaan en naar de inhoud gaan

Toezichthouders: betere voorlichting over online datagebruik nodig

Internetgebruikers moeten weten wat er achter de schermen met hun gegevens gebeurt. Bedrijven, instellingen en overheden moeten mensen daar betere voorlichting over geven, vinden de toezichthouders Autoriteit Consument en Markt (ACM), de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en het Commissariaat voor de Media (CvdM). Ze gaan onderzoeken hoe bedrijven, instellingen en overheden dat het best kunnen doen.
Identificatie
© Shutterstock.com
Shutterstock.com

Volgens de toezichthouders nemen de mogelijkheden om mensen online te beïnvloeden snel toe. Dat komt doordat er steeds meer gegevens over hun gedrag kunnen worden verzameld. Als ze daar inzicht in krijgen, begrijpen ze beter dat ze hierdoor kunnen worden beïnvloed, zo verwachten de toezichthouders. Als uit het onderzoek blijkt dat er voor bepaalde vormen van schadelijk gedrag nog geen goede regels zijn, gaan ze de wetgever daar op wijzen.

Het is een van de eerste acties van het Samenwerkingsplatform Digitale Toezichthouders (SDT). Dat hebben de ACM, de AP, de AFM en het CvdM eind vorig jaar opgericht.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in