Overslaan en naar de inhoud gaan

Tieners: Apple is niet 'cool' meer

Dat blijkt uit een peiling onder Amerikaanse jongeren door marktonderzoeker Buzz Marketing Group. Het zakenblad Forbes maakte er melding van.
Business
Shutterstock
Shutterstock

De reden dat Amerikaanse tieners zich van Apple afkeren zou zijn dat veel volwassenen juist weglopen met producten als de iPhone en de iPad. De spullen van hun ouders zijn wel het laatste waar jongeren zich mee willen identificeren, zo luidt de verklaring.

Samsung Galaxy en Microsoft Surface zijn nu wel cool

In plaats van de iPhone, die alweer dateert uit 2007, gooien nieuwe gadgets als de Galaxy-smartphone van Samsung hoge ogen bij de Amerikaanse jeugd. Die zijn bovendien beter betaalbaar. Ook de Surface-tablet van Microsoft kan de goedkeuring van tieners wegdragen.

Wat bijdraagt aan de afkeer van Apple is dat veel ouders de gewoonte hebben hun oude iPhone aan hun kinderen te geven. Die hebben liever iets nieuws. De kans dat ze een nieuw Android-toestel krijgen is groter dan een dure, gloednieuwe iPhone 5.

Imago van recente iPhones doet Apple geen goed

Ook het imago van de latere iPhone-generaties, die worden afgeschilderd als kleine upgrades van voorgaande generaties in plaats van als coole nieuwe producten, pakt negatief uit voor Apple. Dat doet afbreuk aan één van de elementen van ‘coolness’: originaliteit, zei Joeri van den Bergh van Insites Consulting tegen Forbes.

Uit een recente peiling van zakenbank Piper Jaffray bleek dat 67 procent van de tieners met welgestelde ouders nog steeds de voorkeur geeft aan een iPhone als hun volgende mobiele telefoon. Samsung is favoriet bij 22 procent. Toch zou nog maar een jaar geleden geen tiener die alle keus heeft het in zijn hoofd hebben gehaald een ander merk dan Apple te noemen.

Technische problemen deden Apple geen goed

Tina Wells van Buzz Marketing noemt een aantal factoren waardoor Apple uit de gratie raakt bij jongeren. Terwijl Apple negatief in de publiciteit kwam met diverse technische mankementen aan zijn producten, timmerden concurrenten aan de weg met innovatieve, lager geprijsde gadgets.

In de tweede plaats heeft Samsung in de juridische strijd met Apple duidelijk voor het oorlogspad gekozen. Samsung besteedde miljoenen dollars aan reclame die de boodschap uitdraagt dat de iPhone iets is voor ouders en de achterhoede en dat de jeugd intussen verder trekt naar “the next big thing”, om een oude slagzin van Steve Jobs te gebruiken.

In de rij staan voor een smartphone is niet cool

Een derde aspect van de Apple-cultus dat door Samsung tot mikpunt van spot is gemaakt is dat het belachelijk is om in de rij gaan staan voor een smartphone.

Maar concurrenten hebben uiteindelijk het lot van Apple niet in handen, betoogt Wells. Apple kan de jeugd voor zich terugwinnen door zich te concentreren op innovatie. Teren op oude roem is in elk geval niet genoeg.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in