Beheer

Netwerken

Telefonie: Voorsprong KPN kalft verder af

4 september 2015

KPN verliest op vaste lijnen klanten

De voorsprong van KPN in de markt voor vaste telefonie kalft gestaag af. Tot het vrijgeven van de markt, eind vorige eeuw, was iedereen noodgedwongen klant bij staatsbedrijf KPN. Anno 2015 betrekt nog iets meer dan de helft van de bedrijven zijn vaste telefoonaansluiting bij KPN. De drie grootste concurrenten, Tele2, Vodafone en Ziggo (inclusief UPC), weten hun klantenbestand wel uit te breiden.

 

Grote verschillen tussen branches

KPN scoort nog in alle onderscheiden segmenten boven de 50 procent, al is dat bij de middelgrote bedrijven maar nipt. Bij multinationals scoort KPN juist wel goed. Voor Ziggo is dat segment vooralsnog het slechts scorende onderdeel. Ziggo kent zijn sterkste penetratie in het publieke domein. Dit is met name te danken aan de relatief sterke positie die Ziggo voor vaste telefonie inneemt bij instellingen in de zorgsector (17 procent). In het publieke domein is verder de positie van Tele2 opvallend. Van de geïnterviewde overheidsinstellingen geeft 43 procent aan Tele2 te gebruiken voor vaste telefonie, voor het onderwijs is dit 17 procent en voor de zorg 13 procent. Vodafone scoort het best bij de grotere commerciële organisaties (multinationals en national enterprises). Zo ligt bij vestigingen in de segmenten ICT & Utilities en in de bouw de Vodafone-penetratie op 17 procent, bij handelsbedrijven is dit 12 procent.

Bij de categorie overige heeft BT een speerpunt bij multinationals (penetratie 4 procent), Verizon bij de grote Nederlandse bedrijven (eveneens 4 procent) en Telfort bij de middelgrote bedrijven (6 procent).


KPN in mobiele telefonie stabiel

Op het gebied van mobiele telefonie is de voorsprong van KPN op de concurrentie lang niet zo groot als voor vaste telefonie, en heeft het in Vodafone een concurrent ‘op korte afstand’. KPN’s aandeel is de laatste vier jaar opmerkelijk stabiel. De voorsprong van KPN op Vodafone bedraagt circa 7 procent. Anno 2015 maakt een kleine 37 procent van de locaties gebruik van Vodafone voor mobiele telefonie. Voor Vodafone schommelt de penetratie in de laatste vier jaar tussen de 37 en 41 procent. De nummer drie T-Mobile volgt met een penetratie van 11 procent op enige afstand van de twee koplopers. De penetratie mobiele telefonie van T-Mobile ligt in de laatste vier jaar op 13 procent in 2012, 12 procent in 2013 en2014 en 11 procent in 2015. 


 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!