Telecombedrijven zoeken nieuw goud na bandbreedtetijdperk

30 maart 2000
Deutsche Telekom heeft een meerderheidsbelang verkregen in Debis, het grootste IT-servicebedrijf van Duitsland. De branchevervaging van DT staat niet op zichzelf. De telecombedrijven willen nieuwe markten aanboren, want aan de explosief groeiende vraag naar bandbreedte komt eens een einde.
De honger naar bandbreedte lijkt vooralsnog niet te stillen. Meer, meer, meer, is het adagium. Met forse investeringen proberen telecombedrijven aan de sterk stijgende vraag tegemoet te komen. Toch zien ook zij in dat op een bepaald moment de vraag naar bandbreedte zal zijn verzadigd. Bandbreedte verwordt dan tot een massaproduct. Wie zich op dit soort markten staande wil houden, moet concurreren op prijs. Dat betekent een erosie van winstmarges en een einde aan het bestaande groeiscenario.

Waardetoevoeging
Telecombedrijven bereiden zich nu
al voor op de uitdaging van de toekomst, de periode na de ’bandbreedte-boom’. „Op termijn komt de huidige positie van telecombedrijven in gevaar. De reactie van deze concerns daarop is waardetoevoeging. Daar draait alles om”, zegt Andrew Parker, senior analist van Forrester.
De strategieën om waardetoevoeging te genereren, lopen uiteen. Het Spaanse Telefónica werpt zich bijvoorbeeld steeds meer op als informatieleverancier. In dit kader past ook de onlangs aangekondigde overname van het Nederlandse amusementsconcern Endemol. Telefónica bezit daarnaast onder meer Antenne Drie, de populairste zender in Spanje en het betaaltelevisiebedrijf Via Digital in Zuid-Amerika.
British Telecom en het Amerikaanse Sprint kiezen voor een andere strategie. Zij proberen een plaats te veroveren in de ontluikende markt van Application Service Providers (ASP’s).
Ook KPNQwest stort zich op deze markt. De joint venture van KPN en Quest gaat samen met het Amerikaanse Open Text een ASP-infrastructuur, inclusief basisapplicatie, aanbieden.
Voor ruim 12 miljard gulden heeft DT net iets meer dan de helft van de aandelen van Debis Systemhaus in handen gekregen. Het telecomconcern heeft een optie gekregen op de rest van de stukken. Vorig jaar realiseerde Debis een omzet van
6,4 miljard gulden, een stijging van 31 procent. Het bedrijf opereert met name in Duitsland. Door overnames neemt het belang van Debis buiten de thuismarkt sterk toe. In Nederland werken er zo’n 500 mensen voor het bedrijf, van wie een groot deel op het hoofdkantoor in Heerlen.
Door zijn meerderheidsbelang in Daimler-dochter Debis is het concern in één klap een van de grootste partijen in de Europese IT-service-industrie. Op de markt wordt er daarnaast gespeculeerd over een bod dat DT voornemens is uit te brengen op het Amerikaanse servicebedrijf Unisys. Als dit werkelijkheid wordt, zijn de Duitsers straks na IBM de tweede speler in de wereldwijde IT-service-industrie.
De strategie waarvoor Deutsche Telekom kiest, is relatief nieuw. Weliswaar hebben ook andere telecombedrijven posities op de servicemarkt, maar deze zijn doorgaans veel beperkter van omvang. Zo is bijvoorbeeld BT eigenaar van het Nederlandse servicebedrijf Syntegra. Ook KPN heeft IT-service-activiteiten.
Die zijn ondergebracht in de divisie Corporate Networks. De exacte omvang daarvan is moeilijk te bepalen, omdat de scheidslijn tussen service-activiteiten en telecomdiensten steeds verder vervaagt.

Debis Nederland
Vraag is hoe DT zijn Debis-dochter gaat positioneren. Deutsche Telekom is in Nederland nauwelijks actief. In hoeverre wordt de onafhankelijkheid van Debis aangetast? Zijn Debis-afnemers straks verplicht hun telecomdiensten bij DT in te kopen? Wordt dit door hen geaccepteerd?
Analisten denken hierover verschillend. Frans van den Dool, consultant bij Verdonck Klooster & Associates, erkent dat er een spanningsveld ontstaat bij een gedwongen winkelnering. „Dat is inderdaad een nadeel. Daar staat tegenover dat de combinatie een complete oplossing kan aanbieden. Het is mooi meegenomen dat Debis voor DT een voet tussen de deur heeft bij veel nieuwe klanten.”
Veel somberder is Parker van Forrester over de keuze van DT. „Ik vraag me af of de markt rijp is voor het in een pakket aanbieden van telecom-
en IT-diensten. Er worden weliswaar steeds meer allianties gesloten tussen servicebedrijven en telecombedrijven, maar er is daarbij nooit sprake van exclusiviteit. Telecombedrijven die eigenaar zijn van een servicebedrijf, dat gaat nog een stap verder.”
Wat de aanpak van de nieuwe combinatie zal zijn, is moeilijk te zeggen. „De tijd zal het leren”, laat Hans Horbach weten. Hij is marketingmanager voor Debis in de Benelux. Hij zegt erg gelukkig te zijn met de aankondiging. Daarbij verwijst hij naar de omvang van DT en de vele synergie-effecten die zijn te behalen.
Een mogelijke optie is een aparte beursnotering voor Debis. Volgens de zakenkrant The Wall Street Journal overweegt Deutsche Telekom dit. Een minderheidsbelang zou dan op de beurs worden verhandeld. Voor Debis zou dan dezelfde constructie gelden als voor de mobiele en Internet-tak van DT, waarvoor eveneens een beursnotering zou worden overwogen. Deutsche Telekom transformeert geleidelijk tot een holding die in het bezit is van controlerende belangen in zijn voormalige dochters.

Automatisering Gids • jsm • 31-03-’00
 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!