Overslaan en naar de inhoud gaan

Telecombedrijven schikken zaak over 'gratis' mobieltjes

Telecomaanbieders KPN, T-Mobile, Tele2 en Vodafone zijn een schikking overeengekomen over een vergoeding voor klanten die te veel hebben betaald voor een zogenaamd 'gratis' mobiele telefoon.
Telfort shop
© CC0 - Wikimedia Commons
CC0 - Wikimedia Commons

Deze deal op hoofdlijnen werd na ruim een jaar praten bereikt met de Consumentenbond en stichting ConsumentenClaim. De Consumentenbond trekt een collectieve rechtszaak tegen de providers in.

De kwestie heeft te maken met telefoons die aangeboden werden als gratis, maar die feitelijk door klanten in hun maandelijkse abonnementskosten werden betaald. Volgens de Hoge Raad ging het dan ook om een vorm van koop op afbetaling en consumentenkrediet.

Omdat de maandbedragen niet omlaag gingen na afloop van de contractperiode, hebben veel mensen te veel betaald. Sinds begin 2017 is de praktijk verboden.

Consumenten hadden tot 1 september de tijd om zich als gedupeerde te melden. Als de schikking de komende maanden verder is uitgewerkt, worden de mensen die dat gedaan hebben ingelicht.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in