T-Mobile ziet omzet en winst afkalven

6 mei 2011
De resultaten van T-Mobile in Nederland staan onder druk. Het gevolg van de overheidsregulering, stelt het bedrijf. Want het aantal klanten bleef groeien.

T-Mobile Netherlands had aan het eind van het eerste kwartaal ruim 4,7 miljoen klanten in de administratie staan. Dat is 7,4 procent meer dan een jaar geleden. Maar de omzet daalde vergeleken bij het eerste kwartaal van 2010 met 5 procent, tot 418 miljoen euro. De omzet per klant daalde tot 25 euro. Dat is vooral te wijten aan de halvering van de tarieven die aanbieders van mobiele telecommunicatie in rekening mogen brengen voor het doorgeven van een gesprek dat afkomstig is van een vaste lijn (het zogeheten MTA-tarief), stelt T-Mobile.

Ook het resultaat nam daardoor af. Voor aftrek van afschrijvingen, rentebetalingen en belasting verdiende T-Mobile 82 miljoen euro in het eerste kwartaal. Dat was 20 procent minder dan vorig jaar. Behalve het overheidsingrijpen in de MTA-tarieven speelde ook de verzadiging in de Nederlandse markt een rol. Mobieletelefonie-aanbieders moeten daardoor steeds meer investeren in klantbehoud. In het eerste kwartaal investeerde T-Mobile ook 54 miljoen euro in zijn netwerk.

Het gebruik van mobiele datadiensten blijft sterk toenemen. Inmiddels zijn mobiel internet en SMS goed voor 35 procent van de omzet per klant tegen 27 procent vorig jaar.

Lees meer over
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.