Overslaan en naar de inhoud gaan

SXSW: Techbedrijven onderscheiden zich op verantwoordelijkheid

"Tech is fantastisch en het zorgt dat mensen meer kunnen doen, maar doet vanuit zichzelf niet het goede. Het zijn de mensen die het maken, die er voor moeten zorgen dat het goed doet."
Vertrouwen
© CC BY-SA 2.0 - Flickr
CC BY-SA 2.0 - Flickr

Aan het woord is Eddy Cue, bij Apple de hoogst verantwoordelijke voor software en services, afgelopen week op de SXSW-conferentie in Austin, Texas. Hij was een van de vele tech-leaders die spraken over de toenemende zorgen rond de gevaren van technologie. Vooral de snelle ontwikkeling zorgt er voor dat er mooie handige nieuwe toepassingen worden ontwikkeld, maar ook het misbruik stijgt.

Techbedrijven worden zich in toenemende mate bewust dat het inzetten van technologie ook zijn keerzijde heeft in de maatschappij. De initiatiefnemers van Twitter hebben zich tien jaar geleden waarschijnlijk nooit een wereld voor kunnen stellen waarbij bots worden ingezet om verkiezingen te beïnvloeden, suggereert TechCrunch, dat verslag doet van de conferentie.

Bij Facebook worstelt het Global Policy Development team met de vraag hoe nepnieuws moet worden bestreden. Andy O’Connell, hoofd van dat team benadrukt dat het een onderwerp is dat de hele maatschappij aangaat. "Maar er zijn technische zaken die we doen en zaken waar we in kunnen investeren om de impact van nepnieuws te reduceren." Hij benadrukt dat een technologische oplossing soms kan helpen, maar technologie niet altijd uitkomst biedt. "Het probleem is dat we nooit echt kunnen anticiperen hoe een bepaalde technologie zich gaat gedragen of hoe mensen het gaan gebruiken als we het eenmaal beschikbaar hebben gesteld."

Grenzen stellen

Hoewel Apple's Cue elke vraag naar een commentaar op concurrenten handig ontweek, was hij stellig in dat de bedrijven die de technologie ontwikkelen zich moeten realiseren dat zij de verantwoordelijkheid hebben die samenhangt met economisch succes. "Iedereen heeft de verantwoordelijkheid om duidelijke grenzen te stellen." Hij illustreert aan de hand van de manier waarop Apple met klantdata omgaan. Hij stelt dat Apple geen enkele interesse heeft in wat klanten bespreken of online doen. Het bedrijf verzamelt slechts een minimum aan gegevens omdat het zich geen zorgen maakt of er wel voldoende informatie is om zinvolle advertenties te presenteren.

Elon Musk zei op het SXSW-podium ook dat zijn bedrijven er alles aan doen om hun verantwoordelijkheid te nemen. Hoewel zijn bedrijven kunstmatige intelligentie (AI) inzetten op allerlei vlakken, zijn zijn zorgen rond de ontwikkeling van AI allerminst afgenomen. Hij maakt het onderscheid tussen 'narrow' AI en superintelligentie. "Narrow AI is niet soort-bedreigend. Het zorgt voor ontwrichting, verlies aan banen en beter wapentuig en dat soort dingen. Maar digitale super-intelligentie is wel een fundamenteel risico dat de mens als soort bedreigt." Volgens Musk vormt de superintelligentie een groter risico dan kernwapens.

Bijblijven bij slimme machines

Hij claimt dat hij zijn bedrijven dat probleem aanpakken. Neuralink bijvoorbeeld, dat een interface ontwikkelt tussen brein en computer. Die zou mensen beter in staat stellen bij te blijven met de snelle ontwikkeling van slimme machines. Musk investeerde eerder in Open AI, een non-proft organisatie met als doel de kennis over kunstmatige intelligentie zo breed mogelijk te delen.

Musk wekte tijdens SXSW 2018 de indruk zich op te willen stellen als hoeder van de mensheid. Al zijn bedrijven zouden in de kern zijn opgericht om de mensheid tegen een apocalyps te beschermen. Tesla bijvoorbeeld helpt een milieuramp af te wenden en SpaceX biedt een ontsnappingsroute naar de maan of naar Mars mocht het op aarde toch echt verkeerd gaan.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in