Steeds hogere kosten door dataverlies

9 maart 2011
De kosten van dataverlies zijn in 2010 verder opgelopen. Per mogelijk uitgelekt gegevensrecord waren bedrijven 214 dollar kwijt. In 2009 was dat 204 dollar. Nalatigheid bij het lekkende bedrijf zelf blijft de hoofdoorzaak.

Dat constateert het Ponemon Institute na een door Symantec gesponsord onderzoek onder 51 Amerikaanse bedrijven die in 2010 geconfronteerd werden met een gegevenslek. Gemiddeld waren die 7,2 miljoen dollar kwijt aan het repareren van de schade, een stijging van 6,8 procent ten opzichte van 2009.

Nalatigheid hoofdoorzaak
In 41 procent van de gevallen was nalatigheid of een fout van medewerkers van het getroffen bedrijf er de oorzaak van dat vertrouwelijke gegevens uitlekten. In 2009 was dat 40 procent. Snelste stijger is de doelbewuste diefstal van gegevens door hackers. Die oorzaak van gegevensverlies groeide van 24 naar 31 procent.

De schade ligt bij doelbewuste diefstal wel het hoogst: 318 dollar per gegevensrecord. Met een toename van 43 procent ten opzichte van 2009 stijgt de schadepost bij diefstal ook het snelst. Ter vergelijking: bij uitlekken van gegevens door nalatigheid bedraagt de schade 196 dollar per gegevensrecord, 27 procent meer dan in 2009.

Gevolgschade het grootst
Overigens wordt het schadebedrag sterk bepaald door de inschatting die bedrijven en onderzoekers maken van misgelopen omzet als gevolg van het incident. Voor dit jaar worden dergelijke indirecte kosten geschat op 62,5 procent van het schadebedrag. Aan directe kosten voor opsporing, reactie, bekendmaking en begeleiding van getroffen klanten waren de bedrijven gemiddeld 2,7 miljoen dollar kwijt. Overigens zit in die directe kosten wel de snelste stijging. Vorig jaar waren bedrijven aan directe kosten 2,3 miljoen dollar kwijt.

Het volledige onderzoeksrapport is in te zien op de website van Symantec.

Lees meer over
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.