Spot op innovatie Digitale kluis

26 november 2010
De IT-sector initieert talloze inspirerende innovatieprojecten. Automatisering Gids licht er in de rubriek 'Spot op innovatie' periodiek een uit. Deze keer de uitwerking van het idee voor een digitale kluis, waarin particulieren zelf bepalen wie tot welke persoonlijke gegevens toegang krijgt. Voor organisaties scheelt de aanpak in beheerkosten.

 

Wat: Digitale kluis
Wie: VIPcode
Samen met: Bureau Petr van Blokland
Doelgroep: consumenten en bedrijven
Subsidieregeling: IPC regeling via ICT kring Delft
Budget: 160.000 euro (waarvan 50.000 subsidie)
Start: 1 februari 2010
Eind: 1 februari 2013

Het probleem
Ieder mens heeft zijn adresgegevens en andere persoonlijke informatie afgegeven bij een veelheid aan organisaties, vrienden en kennissen. Wanneer die gegevens veranderen, ontbreekt het overzicht bij wie en hoe die gegevens aangepast moeten worden. Het gevolg is dat de oude gegevens vaak lang blijven rondzingen.
VIPcode biedt een digitale kluis die de eigenaar meer zeggenschap geeft over de eigen gegevens. De data komen in een beveiligde omgeving en de eigenaar kan zelf bepalen wie tot welke informatie toegang heeft. Organisaties of individuen die hun contacten of klantenbestand op peil houden via dit systeem, zijn verzekerd van de meest actuele gegevens.  

Hoe ontstond idee?
Al in 2000 liep Peter van Veen, een van de oprichters van VIPcode rond met dit idee dat hij in zijn vrije tijd vormgaf. In 2006 nam hij samen met onder meer medeoprichter Van Vlijmen het initiatief dit idee professioneel uit te werken. Inmiddels is het uitgebreid getest bij een aantal verenigingen. Ook de veiligheid is nauwkeurig onder de loep genomen in een project met studenten van de TUDelft die alle facetten hebben getest. VIPcode heeft samenwerking gezocht met Bureau Petr van Blokland om de dienst te voorzien van goed doordachte interacties met de verschillende gebruikers. Van Blokland specialiseert zich al jaren in het ontwerpen van software voor automatische paginaopmaak. Van Vlijmen: "De site moet intuïtief werken voor alle lagen van de bevolking."

De knelpunten
Technisch levert het basissysteem niet veel verrassingen meer op, verwacht Van Vlijmen. In december is de dienst 'live'. De belangrijkste stap die nu genomen moet worden is het creëren van naamsbekendheid en het winnen van vertrouwen bij zowel consumenten als organisaties. Tegelijkertijd werkt het team aan een fase twee van het project waarin zij de basisdienst omvormen tot een volwaardig adresboek.
"De naamsbekendheid kunnen we in één keer voor elkaar krijgen door voor een paar miljoen euro aandacht in de publieke media te regelen. We kunnen ook social media inzetten en zo veel goedkoper proberen de eindgebruikers te bereiken." Volgens Van Vlijmen is er bij grote organisaties best al belangstelling voor de dienst. VIPcode heeft een aantal businesscases uitgewerkt voor onder meer de ANWB en KWF kankerbestrijding waaruit blijkt dat de organisaties enkele tonnen op het beheer van hun ledenadministratie kunnen besparen. Van Vlijmen merkt echter ook koudwatervrees.

De toekomst
Wanneer de dienst in Nederland aanslaat, mikt het bedrijf op internationale expansie. Het streven is er een cloudgebaseerde dienstverlening van te maken die het bijhouden van eigen klant- of ledengegevens overbodig maakt. De dienst kan worden geïntegreerd met social media en bijvoorbeeld ook gekoppeld aan Skype. 

De subsidieregeling
VIPcode en Bureau Petr van Blokland hebben zich samen aangesloten bij de collectieve aanvraag voor mkb-regeling Innovatieve Prestatie Contracten (IPC) via de ICT Kring Delft. Die werd in april toegekend, maar ging vanwege de voortgang in het project in het geval van VIPcode met terugwerkende kracht tot 1 februari in. Van Vlijmen mocht begin november al zijn project als voorbeeld presenteren op een voorlichtingsbijeenkomst voor de IPC-regeling bij uitvoeringsinstantie AgentschapNL. Van Vlijmen vindt dat de voorwaarde tot samenwerking hem wel heeft gestimuleerd tot het nadenken over de vormgeving. "Het voordeel is dat verschillende goede mensen vanuit hun eigen discipline kijken naar het einddoel. Het gevolg is dat de achterkant van de huidige omgeving een technisch pareltje is, maar de gebruiker niet geconfronteerd wordt met de complexiteit ervan."

Lees meer over
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.