Overslaan en naar de inhoud gaan

Softwareprobleem oorzaak storing Intercity Direct

Softwareproblemen zorgen voor hinder voor treinreizigers op de HSL-Zuid, de lijn van Amsterdam richting België. In oktober waren de problemen zo groot, dat de NS zelfs niet kon voldoen aan criteria voor op tijd rijden bij de HSL die door het ministerie zijn voorgeschreven. Dat maakte de NS woensdag bekend.
Intercity direct
© CC BY-SA 2.0 - Flickr.com
CC BY-SA 2.0 - Flickr.com

Tussen mei en oktober installeerde de NS nieuwe software op de 78 locomotieven die ingezet worden op de hogesnelheidslijn. Ondanks uitgebreid testen zit in de software een fout, die ervoor zorgt dat de trein soms stopt tijdens de rit. In sommige gevallen kan de machinist dit herstellen en verder rijden. Maar soms lukt dat niet en staat de trein langdurig stil.

Voor de kerst opgelost

Hoewel de HSL door het euvel in oktober te veel vertraging opliep, verwacht een woordvoerder dat over het hele jaar genomen de afspraken qua stiptheid wel worden waargemaakt. De softwareproblemen moeten voor de kerst zijn opgelost.

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat liet in een reactie weten niet blij te zijn met de situatie. "Ontzettend vervelend dat reizigers op de hogesnelheidslijn de komende weken last kunnen hebben van softwareproblemen bij NS. Ik ga hier nu met NS over in gesprek. Want dit is wel een heel zure boodschap voor de reiziger."

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in