Development

Software-ontwikkeling
trein

‘Softwarefout HSL-locomotieven opgelost’

NS heeft alle locomotieven in Nederland van update voorzien.

© Ester Schop
26 maart 2019

NS heeft alle locomotieven in Nederland van update voorzien.

De fout in de software van de TRAXX-locomotieven die op de Hogesnelheidslijn (HSL) rijden, is verholpen. Dat meldt de NS vandaag.

Vorig jaar zorgden problemen met nieuwe software voor grote hinder voor treinreizigers op de HSL-Zuid, de lijn van Amsterdam richting België. De NS had de software in een groot aantal locomotieven van leverancier Bombardier geplaatst, maar ondanks uitgebreide testen bleek er een fout in te zitten. Hierdoor valt de trein soms stop tijdens de rit en duurt het lang voordat de locomotieven weer handmatig zijn opgestart.

Volgens de NS is er hard gewerkt om het euvel te verhelpen en zijn alle locomotieven van binnenlandse treinen inmiddels van een update voorzien. “De oplossing is in hoog tempo doorgevoerd. Hiervoor is intensief samengewerkt met Bombardier, spoorbeheerder ProRail en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), die toeziet op de veiligheid”, aldus een woordvoerder van de NS. Softwarestoringen hebben zich niet meer voorgedaan. De afgelopen weken steeg de punctualiteit op de HSL tot boven de 84%, het hoogste niveau in ruim een half jaar.

De locomotieven van de Intercity Brussel volgen volgens de NS binnen enkele weken. Vanwege toelating van de software in België duurt dat iets langer.

Marjan Rintel, directeur operatie NS en in de Raad van Bestuur verantwoordelijk voor de HSL, laat weten opgelucht te zijn dat de softwarefout is verholpen. “De HSL is de snelst groeiende spoorverbinding van Nederland en zeer belangrijk voor onze reizigers, binnen Nederland en internationaal.

Verscherpte maatregelen

Om zoveel mogelijk treinen op de HSL op tijd te laten vertrekken en aankomen, werken NS en ProRail al langer intensief samen in een speciaal Verbeterprogramma HSL. Vanwege de softwareproblemen nam NS nog aanvullende maatregelen om storingen sneller op te lossen, de strandingsduur te beperken en de dienstregeling sneller te hervatten. Zo is er een gespecialiseerde helpdesk, zijn er extra trainingen voor machinisten in de simulator en staan er extra NS-medewerkers klaar om problemen op te vangen. Deze verscherpte maatregelen blijven van kracht.

De door NS bestelde Intercity Nieuwe Generatie zal vanaf de dienstregeling in 2021 stapsgewijs leiden tot een betere dienstverlening op de HSL. Deze nieuwe treinen zijn speciaal voor gebruik op de HSL ontworpen. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft hiernaast 60 miljoen beschikbaar gesteld om de infrastructuur van de HSL te verbeteren. NS en ProRail hebben in de langetermijnvisie HSL-Zuid een serie maatregelen uitgewerkt om de infrastructuur op de HSL zodanig te verbeteren, dat hetzelfde niveau wordt bereikt als op het hoofdrailnet. “Alleen door het oplossen van ontwerpfouten aan de HSL-spoorbaan en door het moderniseren van de spoorbeveiliging, kan met nieuwe treinen dezelfde betrouwbaarheid als op het reguliere spoor worden verwacht”, aldus Rintel.

HSL

Dagelijks rijden er 269 treinen over de HSL. Naast de Intercity direct tussen Amsterdam, Schiphol, Rotterdam en Breda en de Intercity Den Haag-Eindhoven, zijn dat de internationale treinen Intercity Brussel, Thalys en Eurostar.
De HSL-verbinding tussen Amsterdam en Rotterdam kende vorig jaar een reizigersgroei van 15 procent en is daarmee de snelst groeiende treinverbinding van Nederland. NS verlengde daarom de Intercity direct-treinen van 6 naar 7 rijtuigen en breidde het aantal treinen uit van 4 naar 5 per uur.

Lees meer over Development OP AG Intelligence
1
Reacties
Jan van der Zanden 26 maart 2019 13:50

Ben wel benieuwd wat die fout was. Een pointer (referentie) misbruikt in C?

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.