`Software as a service’ wordt nog nauwelijks gebruikt
Het onderzoek naar de bekendheid van SaaS vormde onderdeel van een breder onderzoek naar IT-strategie en infrastructuur. Daaruit blijkt dat vervanging van systemen en software met daaraan gekoppeld optimalisatie van de dienstverlening aan de gebruiker als veruit de belangrijkste activiteiten voor de komende twee jaar worden beschouwd. Opvallend daarbij is dat slechts 11 procent van de ondervraagden meent dat het IT-budget voor de komende twee jaar niet toereikend zal zijn voor de op stapel staande plannen. Bijna negen op de tien IT-managers denkt dus het komende jaar over voldoende geld te beschikken.
Tweede opvallende conclusie uit het onderzoek is dat overleg tussen directie en IT-management niet overal vanzelfsprekend is. Bij een kwart van de ondervraagde bedrijven vindt zelden overleg plaats tussen directie en IT-management. Bij een derde van de bedrijven treffen beide managementlagen elkaar eens per maand.
Daaruit kan worden geconcludeerd dat IT, hoewel steeds meer beschouwd als cruciaal voor de bedrijfsvoering, nog steeds niet hoog op de agenda van het algemeen management staat. Slechts bij 8 procent van de bedrijven bemoeit de directie zich dagelijks met de gang van zaken rond IT.
Spontane bekendheid met ‘software as a service’
Het percentage respondenten dat zegt minimaal bekend te zijn met de term SaaS is 27 procent. Wordt het begrip omschreven, dan weet ruim twee derde van de ondervraagden wat wordt bedoeld.
Spontane bekendheid met aanbieders
Exact wordt spontaan het meest genoemd als aanbieder van SaaS. Zo’n 1 procent van alle vestigingen noemt spontaan: ADP, Afas, Centric, Getronics PinkRoccade, IBM, Multrix, Oracle, Salesforce.com, SAP, Twinfield en ANVA.
Mate waarin gebruik wordt gemaakt van SaaS- of ASP-oplossing
Zo’n 14 procent van alle vestigingen maakt gebruik van SaaS- of ASP-oplossing. Belangrijker is wellicht dat het merendeel van de ondervraagde bedrijven deze toepassingen nog niet gebruikt.