Overslaan en naar de inhoud gaan

Six Sigma:terugval is snel te corrigeren

Het thema ‘verbeteren’ speelt al lang, ook in de IT-wereld. In de afgelopen jaren zijn vele inhoudelijke methoden en modellen gedefinieerd en ingevoerd (denk aan CMMI, ITIL, RUP, PRINCE2 en ASL). Dat heeft zeker verbeteringen opgeleverd. Bestendigen en voortzetten van die verbeteringen blijkt in de praktijk echter lastig. Een tegenwerkende factor is de vooral IT-gerichte en vaktechnische benadering.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

De klant en zijn werkelijke businessgerichte behoeften en prioriteiten komen niet of alleen diep verstopt in de modellen voor. De klant herkent zich daardoor niet, zodat de kans op blijvend succes sterk afneemt. Ook de noodzakelijke langdurige verbeteraandacht en -inzet hebben een negatieve invloed. Het ‘low hanging fruit’ is snel beschikbaar, invoering en aantoonbare toepassing van blijvende resultaten zijn dat echter niet. De daardoor oplopende kosten van veelal externe expertise zijn voor opdrachtgevers (te) snel aanleiding om de ingezette verbeteringen stil te leggen.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in