Management

Governance

Search Engine Optimalization eenvoudiger gemaakt

29 september 2011

Het is de kunst om een website zodanig vorm te geven dat deze bij bepaalde zoekopdrachten bovenaan de lijst van een zoekmachine komt te staan. Hoe de diverse zoekmachines deze ranking berekenen is vaak in nevelen gehuld. Er is ook niet een eenduidig antwoord op te geven, het rankingmechanisme wordt soms heel frequent aangepast. Volgens eigen zeggen voert Google wel vijfhonderd keer per jaar een wijziging uit in het rankingalgoritme.

Het is dus erg moeilijk om erachter te komen op welke triggers een zoekmachine reageert. “Ondanks de relatieve geheimhouding zijn er wel algemene richtlijnen bekend”, zegt Martin Stenke, specialist SEO van de Zweedse firma EPiServer. Zijn bedrijf maakt contentmanagementsystemen en een bijbehorend hulpmiddel, waarmee de vindbaarheid van een website kan worden bepaald.

Crawlers

“Een zoekmachine haalt zijn informatie uit zogeheten crawlers, programma’s die zelfstandig het internet afgrazen. Die meetgegevens worden op een bepaalde manier in een bestand gezet en dat bestandsformaat is het geheim van de smid. Daar kom je als buitenstaander dus nooit achter”, zegt Stenke.

Ondanks dat is het toch mogelijk om een globaal beeld te krijgen van hoe een zoekmachine te werk gaat. De exploitanten publiceren algemene regels en die geven al een redelijk beeld van de criteria. Google zal bijvoorbeeld het eerst kijken naar tekst die als [H1] zijn vormgegeven. Stenke: “Dat is de code voor headline 1, ofwel de kop met het grootste lettertype. Uiteraard wordt die kop het belangrijkst gevonden. En daarnaast kunnen we gebruikmaken van kennis die is verzameld door SEO-deskundigen. Die mensen zetten hun bevindingen vaak neer, in een eigen blog of andere publicatie.”

Stenke houdt die blogs in de gaten en combineert de kennis daaruit met gegevens uit andere bronnen, zoals persconferenties, whitepapers en dergelijke. “Toegegeven, met al die gegevens hebben we de ultieme waarheid niet in handen, maar het is wel voldoende om een analyse te maken van websites, om te kijken of ze goed zijn gebouwd”, aldus Stenke.

Dat de tool van EPiServer niet beschikt over de exacte zoekmechanismen van één bepaalde zoekmachine is ook een voordeel. De tool kan daardoor worden gebruikt voor een aantal zoekmachines. Stenke: “Er is sprake van best practices. De meeste exploitanten van zoekmachines hebben grotendeels dezelfde insteek voor de SEO. Als een bepaalde site niet echt goed is gemaakt vanuit het oogpunt van Google, dan zal dat ook het geval zijn bij andere zoekmachines.”

Regelmatige scan

De SEO-tool van EPiServer emuleert de crawlers van de diverse zoekmachines en benadert websites als het ware van buitenaf. De tool geeft aan waar de sterke en de zwakke punten van een website zitten en geeft na afloop van een scan aanbevelingen voor verbeteringen. Na iedere ingreep wordt weer een scan gemaakt, zodat de eigenaar van de website kan zien hoe de zaak verbeterd is. Als het dan nog niet naar wens is, dan moet de maker van de site terug naar de tekentafel, zijn ontwerp aanpassen en vervolgens weer een scan laten maken. Als een website net vers is ontwikkeld, kan het nodig zijn om een aantal scans achter elkaar te maken, voor het beste resultaat.

“Maar dat wil niet zeggen dat je dan klaar bent. Websites zijn doorgaans dynamisch en bij elke verandering zul je toch weer moeten kijken of de vindbaarheid nog wel voldoende is. En de exploitanten van zoekmachines passen hun criteria ook aan, dus ook vanuit dat oogpunt is een herhaalde scan erg aan te bevelen. We kennen gebruikers die dagelijks een scan draaien. Dan zijn ze wel een halfuurtje bezig, maar het resultaat is een site die zo goed mogelijk vindbaar is”, aldus Stenke.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!