Management

Cloud
Salesforce

Salesforce1 lijmt apps aan elkaar

9 januari 2014

 

Salesforce.com heeft zich nooit als een traditioneel IT-bedrijf opgesteld. In plaats van de IT’er aan te spreken op de technologie, richt het bedrijf zich op de bedrijfsvoering van de klanten: marketing-, verkoop- en dienstgerichte afdelingen. Dat zijn doorgaans niet de afdelingen waar mensen erg warmlopen voor bits and bytes. “We praten weinig over techniek”, zegt Hans Brouwer, directeur en vicepresident sales Northern Europe van salesforce.com. Bij de jaarlijkse ­gebruikersconferentie Dreamforce, waar het bedrijf eind november maar liefst 130.000 bezoekers wist te trekken, waren dan ook geen technische break-outs, maar vooral voordrachten waarin klanten vertelden over hoe zijn de diensten gebruiken.

 

Waarom praat salesforce.com zo weinig over technologie?
“Salesforce.com is een exponent van de nieuwe IT-wereld. Klassieke softwarebedrijven brengen één keer in de drie jaar een grote release met nieuwe functionaliteiten en vormgeving. Wij hebben elke vier maanden een nieuwe release. In de cloud werkt innovatie veel sneller. Bij on-premise installaties moet je software testen in alle mogelijke combinaties van hardware en software die bij klanten kan worden aangetroffen. In de cloud is het testen veel makkelijker omdat alles met de browser als interface werkt. De hardware hebben we zelf in de hand.

Dat gezegd hebbende was de aankondiging van Salesforce1 voor ons wel echt groot nieuws. Alles wat we voorheen op de desktopbrowser deden, doen we nu ook mobiel, voor iOS en Android.”

 

Mobiel toegang bieden tot software van derden is een speerpunt in Salesforce1. Waarom lukt salesforce.com dat beter dan de ­producenten zelf?
“We zien veel klanten worstelen met grote installaties die ze al jaren hebben staan. Denk aan de SAP’s en Oracles. Het is lastig die toepassingen mobiel te ontsluiten met een gemakkelijke interface. Wij hebben al 15 jaar ervaring met het integreren van onze software met die van andere leveranciers. Ons uitgangspunt was en is dat het gebruik van enterprisesoftware even gemakkelijk moet zijn als dat van consumentensoftware.

Inmiddels is onze aandacht wat verschoven. Vijf jaar geleden zagen we een verandering in de behoeften bij consumenten. Toen hebben we als doel gesteld dat enterprise software óók zo interessant en viraal moet zijn als het gebruik van Facebook.

Sociale technologie bracht ons op het concept ‘Feed first’. Als gebruiker geef je aan wat je belangrijk vindt en de feedtechnologie zorgt ervoor dat je in een oogopslag ook te zien krijgt wat je interessant vindt. Dat is maar één aspect van de sociale technieken maar wel een belangrijk aspect bij het ontwerpen van een interface. Met Salesforce1 hebben we daar nu ook mobiele toegang aan toegevoegd. Het voordeel voor ons is dat we maar één stack hoeven te onderhouden. We kunnen onze ontwikkelactiviteiten zo op een beperkt aantal zaken richten, dus op de interface en het mobiel maken.”

 

Apps van derden wordt voor salesforce.com steeds belangrijker. Hoe worden de grenzen tussen concurrerende software bepaald?
“Bedrijven hebben backendsystemen vol met informatie die belangrijk is in het contact met klanten. Voorraadbeheer, orderhistorie, werkorders van de servicemonteurs, et cetera. Die systemen zijn vaak slecht beschikbaar voor de medewerkers die contact hebben met de klanten.

Met onze interface ontsluiten we die informatie. Per dag verwerken we zo’n 1 miljard transacties. We zien precies waar die vandaan komen. Meer dan de helft komt niet uit ons eigen CRM-systeem maar uit andere systemen zoals Oracle of SAP. Het platform waar we dat mee doen heet Force.com. Dit platform is ontstaan uit de behoefte van klanten met eigen processen die niet in ons standaard aanbod zitten. In 2007 hebben daarom ons eigen platform als een service (PaaS) opengesteld.

Daar zijn twee soorten ontwikkelaars op afgekomen. Klanten die zelf een kleine aanpassing bouwden naast het gebruik van ons CRM-systeem, maar ook independent software vendors (ISV) die daar een nieuw bedrijfsmodel in zagen. Het Nederlandse UNIT 4 bijvoorbeeld heeft zo het pakket Financial Force gebouwd. Zij hebben daar hun nieuwe generatie cloudgebaseerde financiële applicaties op gebaseerd. Wij vonden dat zo’n waardevolle toevoeging dat we inmiddels een joint-venture hebben met UNIT4.

Zo zijn er honderden bedrijven die software hebben geschreven op Force.com; bijvoorbeeld BMC, CA, maar ook bouwers van human resource-systemen. Deze bedrijven vinden het zelf opzetten van een cloudinfrastructuur te veel werk en te duur, want dat kost al snel vele miljoenen. Zij kiezen ervoor hun cloudapplicaties te ontwikkelen met een partner die al ervaring heeft sinds 1999 en goed bekend is met enterprise klanten.

De toepassingen komen beschikbaar via onze App Exchange. Dat is een bloeiende marktplaats waar inmiddels voor ongeveer een miljard dollar aan apps is verkocht. Veel van de aanbieders hebben een specialisatie op een nichemarkt, bijvoorbeeld management in treasury, afterservice voor loodgieters, bijhouden van pensioenen, verloning van uitzendkrachten, je kunt het zo gek niet bedenken. Deze bedrijven zijn allerminst een concurrent voor ons of omgekeerd. Met de App Exchange hebben zij het voordeel van een distributiekanaal naar meer dan honderdduizend potentiële klanten. De klanten weten dat de apps integreren met Salesforce waardoor gegevens kunnen worden uitgewisseld.

Een goed voorbeeld is DocuSign, een app voor elektronische handtekeningen. Afvalverwerker Van Gansewinkel gebruikt deze app bijvoorbeeld om klanten makkelijk een nieuwe overeenkomst te laten tekenen op afstand.”

 

Maar er zijn toch ook partijen die aanschurken tegen jullie eigen activiteiten of ambities?
“Ja, klopt. Wij hebben een toepassing die heet Salesforce Files en biedt klanten opslag. Maar we bieden ook Dropbox en Box aan in onze App Exchange. Wij hebben zelf een notitie-app, maar bieden ook Evernote. In een ecosysteem is er altijd wel sprake van overlap. Je moet goed nadenken over je onderscheidend vermogen. Als het gaat om marketing, verkoop en klantenservice vinden wij dat we het gedachtegoed en de kennis en de processen in huis hebben. Daarin zijn we ook marktleider. Maar we zijn er ook duidelijk in dat wij niks weten van boekhoudprogramma’s, niet van manufacturing ERP.

Voor ons is het belangrijk dat we onze roadmap duidelijk maken, zodat partners kunnen anticiperen op kansen. We hebben bijvoorbeeld onze klanten gevraagd wat zij graag aan additionele functionaliteit willen en de uitkomst besproken met onze partners. We zijn dus een platform, een distributeur en we helpen partners te ontdekken wat hun nieuwe mogelijkheden zijn. En enige overlap is niet erg, want smaken verschillen. Sommige klanten vinden noties bijhouden in Evernote prettiger dan in onze app. Dan kan dat want Evernote is in ons platform geïntegreerd.”

 

Hoe onderscheid Force.com zich ten opzichte van AWS, Google of Microsoft Azure?
“Ons platform is specifiek opgezet voor het bouwen van enterprise applicaties. Dat betekent dat je op een hoger abstractieniveau werkt. Op de platformen die je Infrastructure as a Service noemt, moet je nog heel veel zelf doen, bijvoorbeeld zorgen dat je de database begrijpt, de back-ups doen en dat soort zaken. Bij Force.com hoef je je daar geen zorgen over te maken want dat regelen wij. Je kunt hier op bedrijfsniveau objecten definiëren. Dus in plaats van het database met rijen en kolommen in te delen ben je bij ons bijvoorbeeld bezig een object ‘Klanten’ te verrijken, een object ‘Werkorders’ te bouwen met workflows erin.”

 

Levert dat niet veel beperkingen op?
“Als je naar de historie van de IT kijkt zie je dat de innovatie voor een groot deel tot stand komt door naar een hoger abstractieniveau te gaan. Dat betekent ook dat er keuzes worden gemaakt. Wanneer je een hightech CAD/CAM-programma wil bouwen dat zeer intensief met geheugen moet kunnen werken, kies je liever een ander platform. Force.com is vooral voor administratieve enterprise applicaties. Elke keuze brengt beperkingen met zich mee.

Eén beperking zat ons in de weg. We zagen dat onze klanten ook op zoek waren naar een mogelijkheid om marketingwebsites te bouwen op een manier vergelijkbaar met hoe ze hun apps bouwen. Daarbij zijn juist grafische elementen belangrijk, plaatjes en video’s, en niet de workflows van Force.com. In 2010 hebben we daarom het toen drie jaar oude Heroku overgenomen, een apart platform. Ontwikkelaars kunnen hiermee met Java of Ruby hun sites ontwikkelen bijvoorbeeld voor het opzetten van snelle campagnes of voor een site als vergelijkjewijk.nl.”

 

Maar nu mobiele apps ontwikkelen? Is dat ook werk voor op het Heroku-platform?
“We gaan er vanuit dat alle apps mobiel werken, dat kan zowel met Heroku als met Salesforce1. Tijdens Dreamforce introduceerden bekende softwareleveranciers 16 mobiele apps op basis van Saleforce1. Daartussen zitten bijvoorbeeld Dropbox en Concur [expenses applicaties]. Daarnaast betekent de introductie van Salesforce1 dat alle apps die onze klanten de laatste jaren hebben gebouwd op Force.com, nu ook mobiel beschikbaar zijn voor hun medewerkers.”

 

Hoe kunnen ontwikkelaars aan de slag met deze platformen?
“We hebben eigen sets ontwikkelgereedschap. Je kunt twee kanten op:

één, declaratief, dus makkelijk en snel. Met een paar klikken bouw je op basis van standaard blokken een nieuwe app. Of twee, procedureel, dus van scratch programmeren. Met deze werkwijze kun je nog beter ingaan op specifieke wensen. Voor dit werk is er een interface naar de bekende programmeeromgeving Eclipse en heeft Salesforce ook een eigen ontwikkelomgeving.”

 

Heeft Salesforce invloed op de kwaliteit van de apps in de Exchange?
“Reviews van klanten zijn bij ons de belangrijke graadmeter voor de kwaliteit van de apps. Wij passen zelf geen functionele kwaliteitsfilter toe. We doen wel security reviews voor elke app.

 

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!