Robot met menselijke expressie

7 maart 2008

Studenten van een universiteitslaboratorium in Tokio experimenteren momenteel met rubberen maskers op robots met als doel menselijke uitdrukking te realiseren. Gedachtengang hierachter is dat robots zich in toenemende mate onder mensen zullen begeven en daarbij complexe sociale rollen zullen moeten vervullen. In Japan worden op mensen lijkende robots al ingezet als receptionist en voor het verwelkomen van bezoekers in religieuze centra. Dan is het van belang dat de uitdrukking op hun ‘gezicht’ in overeenstemming is met hun rol. Een robot als receptionist moet bijvoorbeeld vriendelijk kunnen ‘lachen’, of helder maken dat er onraad is, zoals op bovenstaande foto, die de gezichtsuitdrukking bij een bommelding weergeeft.
In genoemd laboratorium wordt vooralsnog geëxperimenteerd met zes basisuitdrukkingen, te weten boosheid, angst, verveling, blijdschap, verrassing en walging.
Japan is al jaren koploper met de inzet van robots. In 2005 waren er in fabrieken al meer dan 370.000 robots actief, wat neerkomt op 40 procent van alle robots in de wereld. Dat aantal moet in enkele jaren zijn opgelopen tot een miljoen. 

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!