Overslaan en naar de inhoud gaan

Robeco komt terug van BPO bij Ordina

Robeco maakt een voortijdig einde aan zijn business process outsourcing bij Ordina. Aanleiding zou een verschil van inzicht zijn over het nieuwe platform waarop Ordina de administratie van Robeco Directs sparen en beleggen zou uitvoeren. Door het geschil loopt Ordina naar schatting 65 tot 70 miljoen euro mis. De ‘BPO’-overeenkomst tussen Ordina en Robeco werd begin vorig jaar gesloten met een looptijd van tien jaar en een totale contractwaarde van 85 miljoen euro
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Ordina betreurt het besluit van Robeco Direct ten zeerste. De partijen zijn op dit moment in overleg over de consequenties en verdere afwikkeling van dit besluit, waaronder vaststelling van het moment waarop Robeco Direct de werkzaamheden weer zelf ter hand neemt. Bij de uitbesteding gingen 39 medewerkers van Robeco over naar Ordina. Robeco heeft al aangegeven de mensen die nu op hun activiteiten werken graag weer met het werk te ‘insourcen’. Ordina zegt deze wens van z’n klant te ondersteunen, ‘maar de wens van de betrokken werknemers staat voorop’, aldus een woordvoerder.Ordina zette de business process outsourcing voor de financiële sector enkele jaren geleden op poten, met de bedoeling om daaruit stabiele extra omzet te genereren, in het verlengde van advies en systeemintegratie voor bedrijven in deze sector. Outsourcing wordt geacht duurzamere omzet te generen dan de nogal conjunctuurafhankelijke diensten rond advies en systeemintegratie. Naast Robeco wist Ordina onder meer Staalbankiers, de Bank Nederlandse Gemeenten, Merrill Lynch Investment Managers, Careon, Nederlandse Waterschapsbank, Reaal Verzekeringen en recentelijk nog Loyalis als BPO-opdrachtgevers te winnen. De werkzaamheden voor deze accounts vallen uiteen in de applicatiegebieden core banking, hypotheken en beleggersgiro. Voor beleggersgiro maakt Ordina gebruik van een eigen applicatie die het in 2004 in bezit kreeg door overname van het technologiebedrijfje Innovity. Om Robeco, veruit Ordina’s belangrijkste account in dit werkgebied, te kunnen ondersteunen waren zowel technische als functionele aanpassingen wenselijk. In verband met de afwikkeling van de kwestie wil bestuursvoorzitter Ronald Kasteel op dit moment niet meer kwijt dan dat partijen het niet eens konden worden over de inhoud van de aanpassingen en over het realisatieproces. Evenmin kon hij ingaan op de vraag hoe het mogelijk is dat deze basale onderwerpen niet bij het aangaan van de overeenkomst afdoende werden uitgewerkt.Nu Robeco uitstapt, is het kleine Loyalis, onderdeel van APG Groep, Ordina’s enige account voor beleggersgiroadministratie. Het bedrijf introduceerde onlangs een internetspaarrekening en twee beleggingsproducten, waarvoor de administratie wordt verzorgd door Ordina. Het wegvallen van de dragende account Robeco doet volgens Kasteel niets af aan Ordina’s ambities om een prominente rol te spelen in BPO op het gebied van beleggersgiro. Volgens de bestuursvoorzitter zijn gesprekken gaande met andere prospects. Daarbij zou ook gedacht worden aan ‘afgeleide’ services rond sparen en ‘defined contributions’ voor pensioenen.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in