Overslaan en naar de inhoud gaan

Red Hat smeedt Air France en KLM aan elkaar

“De partijen wilden een soepele migratie, waarbij de platforms op zouden gaan in één geheel, liefst op basis van standaarden”, zegt Dirk-Peter van Leeuwen, vicepresident van Red Hat EMEA, dat de samensmelting van de twee omgevingen voor zijn rekening nam. Het project heeft een aantal jaar in beslag genomen. Eind vorig jaar kon de zaak ‘live gaan’.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

De eisen die aan de nieuwe IT-omgeving werden gesteld, kwamen neer op: standaard, betaalbaar en schaalbaar. Er werd gestandaardiseerd op Intel-hardware onder open-sourcesoftware. Er is een evaluatie gemaakt van de markt, waarbij uiteindelijk SUSE en Red Hat overbleven. De keus viel op laatstgenoemde, zo legt Rene Matla, ICT-productiemanager van KLM uit: “Red Hat is een van de grootste spelers op dit gebied, die ook geregeld nieuwe functies toevoegt aan zijn software. Kijk alleen maar naar het Fedora-project, dat borg staat voor vernieuwingen”. Van Leeuwen: “Fedora is een Linux-versie waar soms wel elke twee maanden een nieuwe versie van uitkomt. Zie Fedora als de zandbak, waarin volop geëxperimenteerd kan worden. Het resultaat van die experimenten wordt, wanneer het positieve effect ervan is gebleken, opgenomen in Enterprise Linux. Daar ligt de frequentie van nieuwe releases op een stabielere frequentie van eenmaal in de twee jaar.”Bij Air France/KLM wordt nu gewerkt met Red Hat Enterprise Linux 4 en 5, JBoss Enterprise als middleware, aangevuld met standaardapplicaties zoals SAP, WebSphere en Oracle. “Door het gebruik van open-sourcesoftware is het systeem aanzienlijk goedkoper dan de twee oude installaties”, zegt Van Leeuwen. “Er kan een bedrag van zo’n 7 miljoen euro per jaar worden bespaard.” Door een verdere stroomlijning moet de besparing aan het eind van 2011 zijn opgelopen tot 11 miljoen euro op jaarbasis. De gecombineerde luchtvaartmaatschappij heeft meer dan duizend verschillende applicaties en ruim vijftigduizend pc’s in gebruik.Het project dat de hele samensmelting in goede banen moest leiden, werd BlueHat gedoopt. “Dat lijkt misschien een woordspeling in de richting van IBM, maar de echte verklaring is dat blauw de hoofdkleur is in de merkuitingen van beide maatschappijen”, zegt Van Leeuwen. Dat de omschakeling van de oude omgevingen naar Linux een aantal jaar heeft geduurd, komt doordat de betrokkenen de hoogste prioriteit hebben toegekend aan stabiliteit. “Snelheid was voor ons veel minder belangrijk”, zegt Matla. “We hadden te maken met verouderde systemen, die langzaam maar zeker overgeheveld moesten worden naar een nieuwe omgeving.” Dus wordt niet alles in één keer overgeheveld, waardoor Linux nu wordt gebruikt naast AIX/WebSphere. Deze software houdt de websites van Air France/KLM in de lucht.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in