Overslaan en naar de inhoud gaan

RDW zet rijbewijs in als e-identiteitskaart

Als de RDW erin slaagt zijn plan te realiseren, kan dat betekenen dat het rijbewijs alternatief wordt voor de elektronische Nederlandse identiteitskaart (eNIK). De ontwikkeling daarvan ligt al een jaar stil omdat enkele bedrijven bij de rechter gedaan kregen dat Sdu Identification die niet mocht produceren onder een lopend contract. Het ministerie van Binnenlandse Zaken had een nieuwe aanbesteding moeten uitschrijven.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Het rijbewijs, tegenwoordig in de vorm van een creditcard, mag sinds eind 2006 een chip bevatten. Welke gegevens in die chip moeten worden opgeslagen, is in Brussel bepaald, maar een deel is vrij voor nationale invulling. Het plan van de RDW om er de elektronische handtekening mee te faciliteren, werd bekendgemaakt door algemeen directeur Johan Hakkenberg. Hij deed dat vorige week tijdens de viering van het eerste lustrum van de Manifestgroep, waarvan hij voorzitter is. De Manifestgroep, gestart met zes uitvoeringsorganisaties met veel klantcontacten, telt nu twaalf leden, waaronder ook Belastingdienst, UWV, CWI, IB-Groep en Kadaster.In een toelichting verklaarde Hakkenberg dat een ‘positieve businesscase’ kon worden opgesteld. De e-handtekening op het rijbewijs kan worden gebruikt voor het online overschrijven van een kenteken op de nieuwe eigenaar van een auto. “De RDW is bezig zijn dienstverlening naar transactieniveau te tillen.” Maar hij voorziet breder gebruik dan alleen de voertuigsector. Volgens Hakkenberg heeft het College voor zorgverzekeringen, ook lid van de Manifestgroep, eveneens interesse. “In die sector kan het worden gebruikt om burgers inzage te geven in hun elektronisch patiëntendossier.” Er zijn tien miljoen burgers met een rijbewijs. Een chip maakt ze duurder, maar daar staat tegenover dat bij een toename van onlinetransacties de vergoeding aan postkantoren omlaag kan. “We gaan het verder uitwerken en dan moet er politieke besluitvorming plaatsvinden.”Het initiatief van de RDW is opmerkelijk omdat het de tweede maal is dat door uitvoeringsorganisaties een doorbraak geforceerd zou worden in de haperende totstandkoming van middelen voor identificatie en authenticatie. Enkele jaren terug ontwikkelde de Manifestgroep wat nu DigiD is. Ze wilde toen niet langer wachten op Den Haag, dat met de ontwikkeling van een Public Key Infrastructure (PKI) voor de overheid hoog had ingezet. Gebruikersnaam en wachtwoord waren toen voor een groot deel van de e-diensten toereikend. Dat is ‘DigiD-basis’ geworden. Een middenniveau van beveiliging biedt DigiD inmiddels met sms-authenticatie, waarbij de gebruiker een tijdelijk bruikbare inlogcode op zijn mobiele telefoon krijgt. Het hoogste niveau is PKI en zou voor burgers worden gerealiseerd met de eNIK. De RDW tracht nu soelaas te bieden voor de impasse, waarin de eNIK sinds de rechterlijke uitspraak verkeert.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in