Overslaan en naar de inhoud gaan

R&D-geld steeds meer in buitenland besteed

Dat concludeert het Rathenau Instituut in haar rapport 'R&D goes global'. De 'r' (van research) blijkt relatief honkvast ten opzichte van de 'd' (development). Voor die laatste activiteit kiezen bedrijven vooral voor locaties met marktkansen; vaak in landen met snelgroeiende economieën zoals in Azie. Het is voor Nederland lastig om dit tegen te houden. Wel liggen er volgens de onderzoekers kansen voor Nederland op markten voor hoogwaardige, geavanceerde en innovatieve producten.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Verzameling losse 'hotspots'

Voor hun research (onderzoek) blijken bedrijven vooral plekken te kiezen met een goede toegang tot onderscheidende kennisbronnen, getalenteerde onderzoekers en mogelijkheden voor samenwerking in onderzoek. Nederland kan daar zijn voordeel mee doen in de internationale concurrentie om kennisinvesteringen door te zorgen voor een aantrekkelijke kennisinfrastructuur.
De concurrentiepositie van Nederland kan verbeteren als Rijk, regio en steden samen optrekken en daarbij ook de kennisinstellingen en het R&D-intensieve bedrijfsleven betrekken. De onderzoekers waarschuwen wel dat het woord 'regio' tot misverstanden kan leiden. Multinationals die een plek zoeken voor een Europese R&D-vestiging, zien heel Nederland namelijk als een regio in Europa. Daarom, zo bevelen de onderzoekers aan, zou Nederland zich vaker als een geheel moeten profileren in plaats van als verzameling losse 'valleys' of 'hotspots'.

Unilever, ASML en Philips

Voor het onderzoek interviewde het Rathenau Instituut twintig R&D-leiders van in Nederland gevestigde bedrijven als DSM, Danone, NXP, Unilever, Rijk Zwaan, ASML, Philips, Tata Steel en Shell. Ook liet het instituut veertien R&D-managers interviewen van Chinese dochterondernemingen van westerse bedrijven. Daarnaast spraken de onderzoekers met beleidsmakers op nationaal en regionaal niveau en analyseerden ze de gegevens over R&D-uitgaven.


Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in