Innovatie & Strategie

Analytics

Qlik democratiseert BI

12 december 2014

Tools moeten eenvoudig in gebruik zijn en snel inzicht geven in de bergen cijfermateriaal waarover een bedrijf beschikt, zegt Sabine Palinckx, directeur van Qlik Benelux. Het maakt daarbij niet uit of het om een klein of een groot bedrijf gaat. “Business Intelligence, of BI, is een relatief nieuw vakgebied met de wortels in de Enterprise. Daardoor is dit niet afgestemd op kleine bedrijven, terwijl zij een net zo grote behoefte hebben om goede beslissingen te nemen op basis van hun gegevens. Analysemethoden moeten dus zowel geschikt zijn voor de bakker op de hoek als voor de manager van een afdeling van een groter bedrijf. Beiden zijn geen data-analist en dus hebben ze behoefte aan een applicatie die makkelijk in gebruik is. In ons nieuwste product Qlik Sense, maken we daarvoor gebruik van de mogelijkheden die een touchscreen biedt. Gebruikers kunnen op hun tablet of smartphone selecties maken van gegevens, om daar in korte tijd zinvolle data uit te halen. Klikken ze een bepaald item aan, bijvoorbeeld ‘Verkoop broodjes’ dan worden alle bijbehorende zaken als voorraden meel en gist van een highlight voorzien. Zaken die er niet direct mee te maken hebben, kosten voor administratie bijvoorbeeld, verdwijnen uit beeld.”

Grootste van de kleintjes

Qlik is een onderneming van bescheiden grootte die moet opboksen tegen grote en gevestigde namen. SAP heeft in deze markt een aandeel van 43,6 procent, IBM 30,6 procent. Van de kleintjes is Qlik de grootste. Vorig jaar had Qlik, toen nog Qliktech geheten, een marktaandeel van 10,9 procent, op de voet gevolgd door Oracle met een aandeel van 9 procent. Wel is Qlik bezig aan een grote opmars in het MKB.

Palinckx: “We komen inderdaad grote traditionele BI-spelers tegen, denk aan SAS, Business Objects, Micro Strategy en Cognos, dat tegenwoordig opereert als onderdeel van IBM. Daarnaast is er nog een groepje nieuwkomers dat zich vooral richt op visualisatie van data. Daarin passen bedrijven als Spotfire en Tableau. Met Qlik zitten we een beetje tussen beide partijen in, we zijn wel enterprise-ready maar richten ons ook volledig op visualisatie, dus die nieuwe namen komen we beslist ook tegen.”

De software van Qlik wordt ontwikkeld in de VS en in Zweden, de Benelux is vooral te zien als een verkoopkantoor. “We verkopen onze pakketten veel via partners, die onze software bijvoorbeeld verkopen in combinatie met hun eigen producten. Daarnaast zijn er de pure wederverkopers en tenslotte hebben we ook een stuk direct sales”, zegt Palinckx.

Qlik heeft de markt verdeeld in een aantal sectoren, om effectiever te werken. Elke verdeling is uiteraard arbitrair en niet elke sector scoort even goed. Palinckx stelt: “We doen het goed in de sector publiek, en dan met name bij de overheden en de veiligheidsdiensten. Bij de productiebedrijven en de energiebedrijven ligt het wat moeilijker. Daar moeten we meer energie in steken.”

Beslissingen nemen

Volgens Palinckx is BI nu zo ontwikkeld dat de technologie voor iedereen geschikt is. Palinckx: “Dat is mijn hoofddoel, om elke potentiële klant te laten weten wat we kunnen bieden. Met onze nieuwe software kunnen we beter duidelijk maken dat BI eindelijk op het punt is aangeland waarbij de software werkt zoals oorspronkelijk de bedoeling was: snel een grote brij data terugbrengen tot iets op basis waarvan je zakelijke beslissingen kunt nemen.”

Qlik Sense is het nieuwe vlaggenschip van de onderneming. “Daarmee kan de gebruiker snel aangeven met welke gegevens hij wil werken, waarna de software automatisch alle bijbehorende datasets laat zien. Gegevens die nauwelijks iets met het gevraagde onderwerp te maken hebben, worden in grijs op het scherm gezet. Die verdeling tussen zinvolle en niet-zinvolle data wordt door de hele applicatie heen aangehouden. Het maakt niet uit op welk tabblad of niveau de gebruiker zit, hij krijgt steeds de juiste verdeling voor ogen.”

Het blijkt overigens wel dat de aanpak van Qlik bij het MKB het beste aanslaat. Waarom? “Om de simpele reden dat de benodigde data bij een klein bedrijf makkelijker te vinden zijn dan in een grote enterprise. Als je sneller je data hebt, kun je ook sneller beslissingen nemen.”

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!