Overslaan en naar de inhoud gaan

Printermarkt krimpt met 20 procent

Zowel bedrijven als consumenten hebben het kopen van printers door de economische crisis op een lager pitje gezet, constateert Gartner-analist Lai-Ling Lam. Daar komt bij dat distributeurs en wederverkopers krappere voorraden aanhouden en minder nieuwe apparaten bij de fabrikant inkopen. Opvallend is wel dat de fabrikanten niet volledig konden voldoen aan de vraag naar populaire, goedkope inkjet- en laserprinters voor thuisgebruik en het midden- en kleinbedrijf. Dat drukte de verkoop nog meer.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Printers voor kantoorgebruik waren de koplopers in negatieve zin. De afzet daarvan kromp met 24,5 procent. Bedrijven besloten tot uitstel of zelfs afstel van geplande aankopen. Leveranciers probeerden hun omzet op peil te houden door het aanbieden van managed print services en de ‘slimme’ inzet van multifunctionals (MFP’s).

De verkoop van afdruk- en kopieerapparatuur liep in alle werelddelen terug. In de opkomende markten was de terugval het sterkst. Zo daalde in Oost-Europa het aantal geleverde apparaten van jaar op jaar met bijna 42 procent.

Marktleider HP was in het eerste halfjaar de grote verliezer. Canon wist daarvan het meest te profiteren, aldus Gartner, doordat het zijn verkoop in Amerika en Azië/Pacific op peil wist te houden.

Gartner-analist Lai-Ling Lam heeft geen indicaties dat de verkoop zich in het tweede halfjaar zal herstellen. Op zijn best zal de vraag iets toenemen en worden minder krappe voorraden aangehouden. Dat zou de krimp van de totale markt in 2009 onder de 10 procent kunnen houden.

Wereldmarkt voor printers, copiers, multifunctionals, eerste helft 2009

Fabrikant 2009 H1, aantal (mln) 2008 H1, aantal (mln) 2009 H1, aandeel (%) 2008 H1, aandeel (%) Groei 2009 vs 2008 (%)
HP 20,51 27,88 40,0 43,4 – 26,4
Canon 9,76 10,83 19,0 16,8 – 9,8
Epson 7,27 8,80 14,2 13,7 – 17,4
Brother 3,19 3,49 6,2 5,4 – 8,6
Samsung 2,53 2,82 4,9 4,4 – 10,5
Overigen 8,01 10,44 15,6 16,2 – 23,2
Totaal 51,27 64,25 100,0 100,0 – 20,2

Bron: Gartner, augustus 2009

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in