Overslaan en naar de inhoud gaan

PoC-lab simuleert grote netwerken

Aan de buitenkant is het een gewoon kantoorgebouw onder de rook van de nationale luchthaven Schiphol. Binnen is een van de grootste testcentra voor telecom- en datanetwerken in Europa gehuisvest, in combinatie met het Juniper Technical Assistance Center (JTAC), dat de klanten in dit werelddeel ondersteunt.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Juniper Networks (jaaromzet 2,8 miljard dollar) opende in 1999 zijn eerste Proof of Concept (PoC)-laboratorium in de Verenigde Staten. Enkele jaren later volgde het Nederlandse lab, dat de hele Europese markt bedient. “Letterlijk alle netwerkserviceproviders komen hier op enig moment wel over de vloer”, vertelt labmanager Christophe Macquart. “Een serviceprovider uit de top 10 heeft hier bijvoorbeeld drie weken doorgebracht met twee teams. Hun eigen testlab was niet groot genoeg om te doen wat ze wilden. Niet alleen in termen van het aantal ‘kasten’ (netwerkapparaten), maar belangrijker nog, wat betreft het aantal technici.” Een belangrijke drijfveer om eerst hier testen te doen, is dat klanten hun plannen vanwege de risico’s voor de continuïteit liever niet meteen op hun eigen productienetwerk loslaten.De capaciteit van het PoC-laboratorium in Schiphol-Rijk wordt uitgedrukt in rekken. Het lab heeft er vijftig, die kunnen worden gevuld met een wisselende configuratie van netwerkapparatuur. Maximaal staan er zo’n tweehonderd verschillende apparaten opgesteld, maar die worden doorgaans niet allemaal tegelijk gebruikt. Voor een relatief grote test werden onlangs bijvoorbeeld 36 routers ingezet.Er staan niet alleen producten van Juniper zelf maar ook van andere fabrikanten, zelfs van concurrenten als Cisco. Een belangrijk doel van het testcentrum is namelijk het testen van de interoperabiliteit van Juniper-systemen met die van derden. Het PoC-lab is een goede klant van het lokale elektriciteitsbedrijf, zegt Maquart met gevoel voor understatement. Alleen al zijn testlab is goed voor een stroomafname van 600 kilowatt. In het supportcentrum op de bovenverdieping staan nog eens 70 racks met netwerkapparatuur. De hele vestiging verbruikt daarmee 1,5 megawatt. Als de elektriciteit onverhoopt uitvalt, kan de noodgenerator het PoC en JTAG nog zes uur draaiende houden.De klanten van Juniper komen niet in het wilde weg producten uitproberen in het testlab, legt Macquart uit. Voornaamste doel is het valideren van concepten en ontwerpen die zij al op papier hebben staan. “Wij willen altijd een testplan ontvangen van de klant voordat hij hier naartoe komt. Er staat nooit een demonstratie klaar, het is altijd maatwerk. We moeten vooraf de gewenste configuratie kunnen opstellen.” Dat heeft ook met het waarmaken van gewekte verwachtingen te maken. Als een klant 25 ‘boxen’ in actie wil zien en Juniper blijkt er op de afgesproken dag maar twintig in voorraad te hebben, kan dat tot teleurstellingen leiden. In uitzonderlijke gevallen, indien Juniper de beoogde producten niet zelf kan opscharrelen, wordt de klant verzocht de apparatuur zelf mee te nemen.Het in Schiphol-Rijk uitgevoerde werk varieert van productevaluaties – een klant heeft een bepaald Juniper-product op het oog en wil dat eerst aan de tand voelen – tot het implementeren van nieuwe services op bestaande apparatuur. Zo was er een serviceprovider die van het IPv4-protocol op IPv6 wilde overstappen en twee weken naar het Nederlandse lab kwam om die transitie voor te bereiden.Afhankelijk van de omvang van een test kan het PoC maximaal drie klanten tegelijk ontvangen. Daarvoor zijn drie werkruimtes, zogenaamde Network Operation Centers (NOC’s), beschikbaar. Het komt ook voor dat de klant niet fysiek aanwezig is maar de tests ‘remote’ vanaf zijn eigen locatie uitvoert. “Want het is leuk om de apparatuur even te zien, maar daarna ga je toch in een NOC verderop in het gebouw aan het werk. Dan kun je net zo goed honderden kilometers verderop zitten”, aldus Macquart.Het lab is erop berekend grote netwerken te simuleren. “Onze capaciteit is veel groter dan die van de netwerken van de meeste serviceproviders zelf”, vertelt de labmanager. Drie maanden geleden bijvoorbeeld voerde het PoC-lab voor een klant een ‘fully loaded test’ uit – dat wil zeggen met volledige benutting van de capaciteit – waarbij 3,2 miljard datapakketjes per seconde werden afgehandeld. “Daar waren we zelf behoorlijk trots op”, glundert Macquart.Naast de werkruimtes en de apparatuur stelt Juniper meestal ook een technicus beschikbaar die de tests voorbereidt en begeleidt. In meer dan de helft van de gevallen nemen klanten ook medewerkers met technische kennis van hun leverancier (businesspartner) mee naar Schiphol-Rijk. Macquart: “Ook bij een grote klus wijzen we meestal maar één ‘engineer’ toe. Dat is efficiënter dan een heel team te moeten coördineren. Je hebt dan al gauw ook een projectmanager nodig.”Klanten kunnen in principe gratis gebruikmaken van de faciliteiten van het testlaboratorium. Juniper hoopt bestaande klanten op deze manier aan zich te binden en potentiële afnemers ertoe te verleiden tot aankoop over te gaan. De generositeit is echter niet ongelimiteerd. Macquart: “Er kan een moment komen dat we afhaken en zeggen: dit is niet meer ons pakkie-an, ga nu maar naar de afdeling Professional Services en vraag een offerte aan.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in