Pc-markt in West-Europa stabiliseert
Als geheel was het patroon bijna overal hetzelfde: positieve ontwikkelingen aan consumentenzijde en nog steeds een zwakke vraag vanuit de professionele hoek. Gartner-analist Ranjit Atwal verwacht dat in de komende kwartalen de Europese landen vooral zullen verschillen in de snelheid waarmee de zakelijke markt overeind krabbelt als de economie weer opleeft.
Netbooks blijven volgens de onderzoekers de drijvende kracht in het consumentensegment. Fabrikanten als Acer en Samsung hebben het meest geprofiteerd van de vraag naar mini-notebooks, die veel leveranciers heeft verrast. Veel netbooks vinden hun weg naar de consument via telecombedrijven in combinatie met een abonnement voor mobiele datacommunicatie.
Acer was in het derde kwartaal lijstaanvoerder op de West-Europese pc-markt, met een groeicijfer van ruim 21 procent. Het verschil met HP, dat de verkoop met 1 procent zag toenemen, is daardoor een stuk groter geworden. De nummer 3, Dell, zag zijn afzet in een jaar tijd met bijna 20 procent slinken.
Gartner-analist Atwal pikt Samsung eruit als uitblinker buiten de top-5. De Zuid-Koreaanse elektronicafabrikant wist zijn pc-verkoop van jaar op jaar met 138 procent te vergroten, mede dankzij naamsbekendheid met andere producten zoals tv’s en mobieltjes. Ook Apple staat niet in de top-5 maar behoort wel tot de grote winnaars.
West-Europese pc-markt, derde kwartaal 2009 vs 2008
2009 Q3 (aantal in mln) | 2008 Q3 (aantal in mln) | 2009 Q3 (aandeel) | 2008 Q3 (aandeel) | |
Acer | 4,73 | 3,90 | 28,3% | 23,3% |
HP | 3,59 | 3,55 | 21,5% | 21,2% |
Dell | 1,59 | 1,99 | 9,5% | 11,9% |
Asus | 1,09 | 1,10 | 6,5% | 6,6% |
Toshiba | 0,96 | 0,93 | 5,8% | 5,5% |
Overigen | 4,74 | 5,28 | 28,4% | 31,6% |
Totaal | 16,69 | 16,74 | 100,0% | 100,0% |
Bron: Gartner, 11 november 2009
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee