Overslaan en naar de inhoud gaan

'Overheid heeft te weinig oog voor digibeet'

De overheid gaat er te makkelijk vanuit dat alle burgers digitaal vaardig zijn. Ook laat de overheid burgers te veel bungelen als er fouten in digitale systemen worden gemaakt. Dat schrijft de Nationale Ombudsman in een kritische rapport over de digitale dienstverlening van de overheid.
Oudere handen op laptop
© CC0 Pixabay
CC0 Pixabay

In het stuk adviseert Ombudsman Reinier van Zutphen dat de overheid ruimte moet houden voor persoonlijk contact via bijvoorbeeld de telefoon. Ook moeten burgers die digitaal zaken willen doen, maar hier moeite mee hebben, geholpen worden. Verder pleit hij voor een coulante houding als burgers fouten en vergissingen maken met digitale systemen zoals bijvoorbeeld MijnOverheid. "Bestraf deze fouten niet en wees zeker niet onredelijk."

Kritisch rapport

In september bracht de Ombudsman een kritisch rapport uit over de toegankelijkheid van de digitale postbus MijnOverheid.nl. "Digitale post verzenden naar de Berichtenbox en het verder maar aan de burger laten om zijn digitale brievenbus continu in de gaten te houden, vind ik de omgekeerde wereld", stelde Van Zutphen toen.

Te weinig snelheid

Tegelijkertijd vindt de Ombudsman dat de overheid te weinig snelheid maakt met de digitalisering van de dienstverlening voor groepen die daar juist om vragen zoals bewindvoerders of sociale raadslieden.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in