Overslaan en naar de inhoud gaan

Oplossing virus- en spam-ellende moet van leveranciers komen

‘Domme klant maakt product kapot’, zo kan de kop op de voorpagina van Automatisering Gids van 13 februari ‘Achteloosheid van surfers ondermijnt internet’ vanuit marketingoogpunt worden gelezen. Kop en artikel mogen opmerkelijk worden genoemd anno 2004, een tijdsgewricht waarin zelfs de meest verstokte productstaarders beginnen te vermoeden dat het gaat om de klant en klantgerichtheid. En niet om het product waar leveranciers zelf zo verliefd op zijn.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Maar veel leveranciers van hard- en zachtwaren in de IT-branche die de klant internet op helpen, houden toch vooral van hun producten. En stellen tot hun ongenoegen vast dat uit een onderzoek, dat zij lieten uitvoeren, blijkt dat meer dan driekwart van de consumenten zich niet zelf verantwoordelijk houdt voor alle virussen en andere ongemakken die internet vervuilen. Dat had ik als marketingmens zonder onderzoek ook wel kunnen vertellen. Is het verwonderlijk dat de consument de verantwoordelijkheid voor de virus-ellende niet zelf neemt? Beoordeelt u zelf. Leveranciers adverteren met prachtige beloften over de zegeningen van hun product. Veel hardwareboeren doen dit weliswaar nog in onbegrijpelijke afkortingen van cijfers en letters, maar de meeste boeren van zachtwaren schilderen in elk geval toch aangename verten, waarin het leven eenvoudiger, rijker en aangenamer wordt. De consument zou de consument niet zijn als hij zich niet liet verleiden, en zie daar. Hij ontvangt ongevraagd een stortvloed van mails waar hij een rood hoofd van krijgt of erger, en de virussen zorgen voor de rest van de desillusie. Is dat zijn eigen schuld? Dat valt moeilijk in te zien. Hij heeft toch betaald? Als hij met een beetje geluk ook nog een radiospot hoort waarin wordt gedreigd met de recherche als hij niet genoeg heeft betaald, is zijn frustratie compleet. Mocht de consument de indruk krijgen dat het allemaal ‘een grote leugen’ is waar hij is ingetuind, dan kan ik hem dat niet kwalijk nemen. Maar nu de in het artikel genoemde oplossing: als de klant dan zo dom is, moet de overheid - ja, die weer - nodig ingrijpen. Met een landelijke campagne om de attitude van de consument te veranderen. Mag ik de minister adviseren hier geen stuiver aan uit te geven? Ik durf namelijk wel te voorspellen dat zo’n campagne volstrekt nutteloos is. De leveranciers zullen helaas zelf aan de bak moeten. Nu weet ik zelfs als marketeer ook wel waarom leveranciers in de IT-branche producten op de markt brengen die vol fouten zitten. Daar zijn zelfs goede argumenten voor. Maar het is al vervelend genoeg dat je als gebruiker via helpdesks in je eigen tijd en op jouw kosten het product van de leverancier moet verbeteren. En om nu ook nog de verantwoordelijkheid voor de virus-ellende op die arme consument af te schuiven, gaat wel erg ver. De oplossing zal - helaas voor alle boeren in hard- en zachtwaren - van henzelf moeten komen. Vroeger moesten we een hele tijd prutsen voor we een modem goed en wel hadden aangesloten. Die tijd is voorbij: alles zit in het apparaat en het zoekt zelf verbinding. Ben ik een erg domme consument als ik voorstel dat alles wat ‘firewalls’ heet plus de andere kennelijk noodzakelijke veiligheidsgordels en airbags in het vervolg gewoon standaard worden meegeleverd? En dat verwijzingen naar updates niet roepen: ‘now $ 20 off!’ (waarmee je er kennelijk wéér wordt ingeluisd om te moeten betalen, wat je juist niet wilt), maar dat updates gewoon gratis zijn? Als er één taak voor de overheid is, dan is het om de IT-branche te verplichten tot het voeren van de leuze: ‘firewalls uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst’. En tot het zodanig aanbieden van up-to-date veiligheid, dat zelfs een domme marketeer als ik die kan installeren zonder dat er opnieuw geld uit zijn zak wordt geklopt. Paul Postma is directeur van Paul Postma Marketing Consultancy B.V. te Nieuwegein. E-mail: info@ppmc.nl.Bijdragen in de rubriek Opinie staan los van de redactionele opvattingen van AG. De redactie behoudt zich het recht voor artikelen te redigeren en in te korten. Bijdragen voor de rubriek kunnen worden gestuurd aan: ag@wkths.nl onder vermelding van ‘opinie’.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in