Overslaan en naar de inhoud gaan

Onenigheid tussen providers verstoort werking internet

Level3 en Cogent hadden een zogeheten ‘peer’-contract afgesloten, waarbij zij hun backbones voor elkaar openstelden. Dat alles met gesloten beurzen, omdat de twee partners ongeveer een gelijke omvang hebben. Verkeer dat van de ene partij afkomstig was, zou worden gecompenseerd door evenveel verkeer de andere kant op. Maar Level3 groeide en vond dat de verhouding met Cogent scheef liep.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Beide ISP’s hebben een ringnetwerk dat de VS bestrijkt. Level3 heeft 72 knooppunten in de VS en 20 in Europa, de dubbele ring van Cogent heeft 20 van die punten, aangevuld met een tiental Metropolitan Area Networks (Man’s). Cogent is de enige die een bandbreedte van 80 gigabit per seconde kan aanbieden. Onderhandelingen gaven niet het gewenste resultaat, waardoor Level3 letterlijk de stekkers eruit trok. Gebruikers van Cogents infrastructuur kregen zodoende geen directe toegang meer tot websites die gehost werden via het snelle glasvezelnet van Level3. In plaats daarvan moest hun verbinding tot stand worden gebracht via ‘de wolk’, ofwel de rest van het internet. Daardoor kregen sommige surfers helemaal geen verbinding meer, terwijl anderen hun snelle verbinding zagen wegzakken tot het niveau van een modemkoppeling. Volgens Cogent heeft 5 tot 10 procent van de gebruikers hier last van gehad. Bij de bouw van Darpanet, de voorloper van internet, werd altijd gezegd dat het wegvallen van een connectie niet erg zou zijn. De infrastructuur was zelfherstellend en de verbinding zou langs een andere weg tot stand worden gebracht. Zelfherstellend Nu blijkt dat het afkappen van een link tussen twee backbones zulke ernstige gevolgen heeft, worden vraagtekens geplaatst bij het zelfherstellend vermogen van het netwerk. Congreslid Rick Boucher heeft al voorgesteld de Telecommunications Act in de VS zodanig aan te passen dat het bewust kappen van een verbinding wordt verboden. De Democraat staat niet alleen in zijn kritiek, ook Amerikaanse consumentenorganisaties luiden de noodklok. Zij eisen een garantie dat het dataverkeer voortaan niet meer belemmerd wordt. Na drie dagen heeft Level3 overigens de verbinding met het netwerk van Cogent weer tot stand gebracht. De directie laat bij monde van haar vice-president Sureel Choksi weten "bereid te zijn een constructieve oplossing voor het probleem te vinden." Lukt dat niet, dan moet Cogent wat Level3 betreft zijn heil elders zoeken. Was Level3’s actie te rechtvaardigen? Reageer op www.automatiseringgids.nl

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in