Beheer

Personal Tech

‘Oké Glass, vind een klant in de buurt’

22 augustus 2014

Wie servicemonteur Marcel Weber van Eneco Installatiebedrijven ‘ja’ ziet knikken in het luchtledige, ondertussen raadselachtige stemcommando’s proclamerend en met zijn wijsvinger tikkend en vegend langs zijn futuristische bril zonder glazen, denkt misschien dat de man een tikje van de molen heeft gehad. In werkelijkheid geeft Weber instructies aan Google Glass, waarmee klantgegevens realtime kunnen worden opgeduikeld. En Glass kan meer dan dat. ‘OK Glass, find nearby customers.’

Drie weken gaat Weber met de bril op pad om te zien of Glass toegevoegde waarde levert. Hoe bevalt Glass? Voegt hij iets toe aan de door Eneco gewenste klantgerichtheid? Wat zijn de reacties van klanten? En cv-monteurs, kunnen die leuker, sneller, makkelijker en veiliger werken? Welke nieuwe ideeën levert de proef op? Dat zijn de vragen die er toe doen.

Monteur Weber demonstreert de werking. “Hoor je dat bliepje? De klantgegevens worden geladen. Kijk, ik heb nu de Van Nelle Fabriek in mijn display.” Weber kijkt omhoog. Het display bevindt zich boven zijn rechter wenkbrauw. “Stel dat de Van Nelle Fabriek een te hoog energieverbruik heeft. Glass vertelt me dat. Ik zie ook wat voor soort contract ze hebben en… hé, zie je dit? Wij hebben al 15 procent energiebesparing gerealiseerd.”

Glass toont Weber ook welke projecten zich in de buurt bevinden voor lokaal opgewekte energie, windmolens en zonnepanelen. Met die informatie kunnen hij en zijn collega’s de klant veel beter adviseren en – wie weet – een gericht aanbod doen. Bij particuliere klanten brengt Glass verder de grote huishoudelijke energieslurpers in kaart. Wordt er toevallig een waterkoker gebruikt? In dat geval adviseert Weber de klant het water gewoon in een ketel te koken want dat is voordeliger. Ook meldt Glass wanneer de meterstand is opgenomen.

En daarmee zijn de mogelijkheden nog niet uitgeput. In de auto heeft de cv-monteur geen TomTom meer nodig. Op locatie kun hij handsfree aan de ketel werken terwijl de handleiding over zijn netvlies rolt. Er komen straks misschien ook ketelinstellingen, storingscodes en toesteltypes bij. Alle oude en nieuwe toestellen kunnen worden ingeladen. En ook alle Google-diensten zitten er standaard in. Weber: “Laatst was ik bij een Perzisch gezin op bezoek. Ik had een nieuwe vulslang nodig. Ken jij het Perzische woord voor vulslang? Dat bedoel ik dus. Glass raadpleegt Google Translate.”

Eneco verzamelt alle ideeën die de proef oplevert. Zo zou een leerlingmonteur straks wellicht met Glass op pad kunnen zonder begeleider. ‘Ok Glass, kijk maar mee.’ Samen met de bril komt de stagiair er wel uit, toch? En als het even niet lukt, stuurt de bril een video naar de stagebegeleider, die op afstand meekijkt. Ook maakt Glass het mogelijk dat servicemonteurs direct vanaf de locatie onderdelen kunnen bestellen bij de groothandel. En wat te denken van de check op aanwezigheid van collega-monteurs in de buurt? Stel dat er even twee extra handjes nodig zijn om een cv-ketel te verplaatsen en vier straten verderop blijkt toevallig een collega te rijden. Dat is veel praktischer dan een nieuwe afspraak inplannen (en de klant een week laten wachten).

Hoofd Innovatie Jorrit van der Laan is positief gestemd over de kansen van de bril. Bovendien zijn er veel ideeën om verder uit te bouwen. Denk bijvoorbeeld aan augmented reality. Als dat wordt ingebouwd, gaat Glass zelf objecten, keteltypes en onderdelen van cv-ketels herkennen. De monteur krijgt dan instructies van Glass voor het oplossen van een technisch probleem.

Rest de vraag of Google nog speciale plannen heeft met alle extra klantgegevens die Eneco binnenhengelt. Het antwoord is ‘nee’. Althans, de gegevens zijn niet beschikbaar gesteld aan Google. Van der Laan: “De gegevens blijven binnen onze eigen beveiligde omgeving. De info wordt voor zover wij weten niet bij Google opgeslagen. Net zoals Microsoft niet al je mail bekijkt… toch?”

Ordina bouwt Google Glass om voor cv-monteurs

Ordina hielp Eneco Installatiebedrijven de proef met Google Glass mogelijk te maken. Evert-Jan Metselaar van Ordina Smart Technologies leerde veel over bouwen van apps, stemcommando’s, de beveiliging en Google’s onwrikbare eisen aan developers. “Developers mogen geen oplossingen bouwen voor gezichts­detectie.”

Eneco Installatiebedrijven wil graag dat monteurs in plaats van uitvoerenden meer de ambassadeurs van het bedrijf worden bij klanten thuis. Dat kan met extra klantinformatie, want hoe meer monteurs van de klant weten, hoe gerichter ze kunnen communiceren. Om de benodigde klantinformatie binnen te halen, zou Google Glass weleens héél goed van pas kunnen komen. Maar dan moet de futuristische bril wel op maat worden gemaakt voor monteurs.

Er moesten specifieke apps worden gebouwd. Wat was het uitgangspunt?
“Google Glass draait op Android, zoals veel smartphones. De ontwikkeling van apps voor Google Glass biedt wel enkele extra uitdagingen, met name op het gebied van gebruikersinteractie en het ontwerp van de schermen. Het apparaat heeft geen touch­screen zoals een smartphone, en ook geen betrouwbare manier om tekst in te voeren. Het maken van applicaties die met de stem worden aangestuurd is een interessante uitdaging.”

Wat heeft Google ontwikkelaars van apps te bieden?
“Google biedt de Glass Development Kit (GDK) aan en daarnaast de Mirror API om functionaliteiten te integreren. Met de Mirror API kun je extern, bijvoorbeeld in de cloud, een applicatie ontwikkelen die via een REST API kaartjes plaatst op de tijdlijn van een Google Glass. De gebruiker moet hiervoor toestemming geven door op een website in te loggen met zijn Google-account. Daar krijgt hij de vraag of hij de applicatie wel of niet toegang wil geven tot zijn Google Glass. Het is daarna mogelijk om een actie te koppelen aan stemcommando’s. Met bijvoorbeeld het commando ‘OK Glass, take a note’ kan een tekst rechtstreeks naar een back end worden gestuurd, zonder dat er een applicatie op de bril geïnstalleerd hoeft te worden.”

Hoe bepalen developers de keuze tussen GDK en Mirror API?
“Dat wordt bepaald door de wensen van de klant. Voor uitlezen van sensordata en presenteren van niet-statische schermen heb je een GDK nodig. Voor andere situaties is de Mirror API te prefereren omdat die de mogelijkheid biedt een applicatie door te ontwikkelen zonder dat deze op de bril hoeft te worden aangepast.”

Heeft Google Glass voldoende capaciteit om naast de standaard-toepassingen apps te draaien?
“Het is nog steeds een prototype. Het zou zomaar kunnen dat de consumentenversie straks andere hardware heeft. De huidige Google Glass ondersteunt alleen het Engels voor stemherkenning. We verwachten straks een bredere taalondersteuning. Of het apparaat voldoende capaciteit heeft is ook afhankelijk van de gevraagde functionaliteiten. Momenteel is de hardware vergelijkbaar met een topmodel smartphone van enkele jaren geleden. Er wordt aan gewerkt. De versie van juni 2014 heeft alweer dubbel zoveel werkgeheugen als die van oktober 2013.”

Stelt Google aparte eisen aan ontwikkelaars?
“Google stelt zeker eisen. De developer moet bijvoorbeeld een verklaring ondertekenen geen oplossingen te zullen bouwen voor gezichtsdetectie en geen geld te zullen vragen voor het gebruik van de ontwikkelde app.”

Hoe legt Google Glass verbinding met backoffice-systemen?
“Daarvoor kan gebruik worden gemaakt van standaard JSON en REST API’s, net zoals voor apps op een Android-smartphone. De communicatie met een backoffice-systeem kan via wifi rechtstreeks met de Glass of via bluetooth tethering met de telefoon.”

Hoe regel je de beveiliging?
“Dat kan via https of andere implementaties voor mobiele apparaten.”

Hoe voorkom je dat buitenstaanders zich via een gevonden of gestolen Google Glass toegang tot je systemen verschaffen?
“Op de Google Glass zit een scherm lock-functionaliteit. Als die aan staat, houden sensoren in de gaten of de bril wordt afgezet. In dat geval springt het apparaat op slot en zal de gebruiker een aantal handelingen in een specifiek patroon moeten verrichten voordat de bril wordt ontgrendeld. Daarnaast kan gekozen worden om de gebruiker voor toegang een QR-code te laten scannen.”

Hoe gaat de integratie in het IT-landschap in zijn werk?
“Google Glass integreert op technisch niveau erg goed in het huidige IT-landschap met standaard JSON en REST API’s. Vanwege Android kan Google Glass meeliften op het voorwerk dat al is gedaan voor smartphones. Wel moet gezegd worden dat er op interactieniveau significante verschillen zijn. Een beperking in de spraakherkenning vraagt soms om versimpelde interfaces voor het opvragen van informatie.”

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!