Office-klant moet echt de cloud in

21 september 2012

Het volledige beeld is nog niet helder: de tarieven voor (grotere) bedrijven zijn nog niet bekend. Maar Microsoft heeft al wel de prijzen van Office 2013 voor thuisgebruikers en kleine bedrijven bekendgemaakt. De algemene trend: Office 2013 wordt duurder, Office 365 – de huurvariant – wordt een serieuze optie, en Microsoft gaat de prijsconcurrentie met Google Apps uit de weg.

De prijs van Office 2013 in pakketuitvoering gaat fors omhoog, tussen de 10 en de 17 procent. De Office Home & Student-uitvoering gaat 139,99 dollar kosten (+ 17 procent), Office Home & Business kost 219,99 dollar per jaar (+ 10 procent) en voor de Professional-uitvoering moet je 399,99 dollar (+ 14 procent) neertellen.

Meer kopieën wordt onvoordelig

Voor personen of huishoudens die meerdere kopieën van Office hebben draaien, wordt het relatief nog duurder. Voor Office 2013 komen er geen voordeelaanbiedingen met het recht om de software op twee pc’s te installeren. Office 2013 Home & Business voor twee pc’s kost 440 dollar, waar een voordeelpakket met twee licenties voor de vergelijkbare uitvoering van Office 2010 280 dollar kost. Dat scheelt 60 procent. Ook de Professional-uitvoering wordt 60 procent duurder, als je twee installaties wil. Kopers van de drielicentie-uitvoering van Office 2010 voor thuisgebruik en studenten zijn bij een upgrade helemaal onvoordelig uit: die moeten voor een vergelijkbare versie van Office 2013 420 dollar neertellen.

In die scenario’s zal huur van Office 2013 – dat dan Office 365 heet – al snel aantrekkelijk worden. De thuisuitvoering kost in huurvorm 99,99 dollar per jaar. Voor dat bedrag mag men de software op vijf apparaten installeren, kan men Office in de cloud gebruiken met 20 gigabyte opslagruimte op Skydrive (naast de 7 gigabyte die iedereen gratis krijgt), en kan men 60 minuten per maand gratis bellen met Skype.

Geen prijsconcurrentie met Google

Voor kleine bedrijven kost Office 365 Small Business Premium per medewerker per jaar 149,99 dollar. Het eerste dat aan die prijs opvalt is, dat Microsoft kennelijk niet de prijsconcurrentie zoekt met Google Apps. Googles kantoorsuite in de cloud is 100 dollar de man goedkoper, of 50 dollar als men ook gebruik wil maken van Googles beveiligings- en e-discoveryfunctie.

Microsoft zoekt de concurrentie kennelijk op functionaliteit. In de kantoortoepassingen en qua mogelijkheden om toepassingen te programmeren biedt de cloudvariant van Office 2013 meer dan Google Apps. Als extra’s ten opzichte van Google Apps biedt Microsoft in Office 365 voor Small Businesses ook nog de functionaliteit van de database Access, de Publisher-software en de Lync-communicatie­software.

Daarnaast valt op dat de goedkopere, direct met Google Apps vergelijkbare varianten kennelijk vervallen. Microsoft maakt namelijk geen melding meer van Office 365-varianten waarbij de koper geen kopie van Office op de pc van de gebruikers installeert; bij de cloudvariant van Office 2010 zijn die nu nog wel beschikbaar, voor 72 dollar voor bedrijven tot 50 gebruikers en 96 dollar voor grotere bedrijven.

Ten derde valt op dat de huurprijs van Office 365 voor kleine bedrijven op basis van Office 2013 gunstig afsteekt bij de functioneel vergelijkbare varianten die Microsoft nu op basis van Office 2010 aanbiedt aan grote bedrijven. Inclusief een lokale kopie en het recht die op vijf apparaten te installeren betaalt men nu in de goedkoopste variant 240 dollar per medewerker per jaar.

Microsoft ziet zichzelf veranderen

Dat is geheel in lijn met de visie van de top van Microsoft. Op een vraag hoe Microsoft zichzelf over vijf tot tien jaar ziet, antwoordde Steve Ballmer in een interview met de Seattle Times, de krant van Microsofts thuisbasis: “Terugkijkend zullen mensen zeggen dat we vroeger een softwarebedrijf waren; zo zijn we ontstaan. Ook in de toekomst zal software onze kernactiviteit zijn, maar men zal ons waarschijnlijk meer als aanbieder van apparaten en diensten gaan zien. Software drijft die apparaten en die clouddiensten aan, maar de manier van levering verandert. Dit betekent overigens niet dat we zelf ieder apparaat hoeven te maken; die conclusie moet u niet trekken. Dat zullen partners voor ons doen, met onze software en onze diensten ingebouwd. Daar zullen we leider in zijn.”

De vraag is natuurlijk wel of de klant die visie ‘koopt’. Want of huren echt aantrekkelijk is, hangt af van de vraag op hoeveel apparaten Office gemiddeld gebruikt wordt, en hoe vaak een versie wordt overgeslagen.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!