Management

Zakelijke software

Office 2013 klaar voor BYOD

10 augustus 2012

Microsoft zette nadrukkelijk zijn stempel op het nieuws, deze zomer. Natuurlijk, de speculaties over wat Apple gaat doen met zijn iPhone en de vraag of er een iPad Mini komt, trekken veel aandacht van de gadgetliefhebbers. En gezien het marktaandeel van deze apparaten – ook in de zakelijke omgeving – verdienen die ontwikkelingen zeker ook aandacht in het bedrijfsleven.

Vaste werkplek is passé

Maar de repercussies van wat Microsoft op stapel heeft staan, zijn ongetwijfeld een stuk groter. In oktober verschijnt de nieuwe uitvoering van Windows voor de desktop en voor draagbare apparaten, en komt in ieder geval Microsoft zelf met een makkelijker met de bedrijfsomgeving te integreren tablet. Op 4 september al wordt Windows Server 2012 op de markt gebracht. En als klap op de vuurpijl hield Microsoft medio juli ook een vernieuwde versie van zijn Office-kantoorapplicaties ten doop. En die nieuwe versie rekent af met het idee van de vaste werkplek.

De nieuwe generatie Office-producten zal zowel als dienst vanuit de cloud als in de vorm van desktopapplicaties beschikbaar zijn. Functioneel is er geen verschil tussen het online Office 365 en het desktopgebonden Office 2013. En moet een abonnee op Office 365 nu nog apart Office 2007 of Office 2010 aanschaffen als hij in de webuitvoering de volledige functionaliteit van de Office-pakketten wil kunnen aanspreken. In de volgende versie krijgt een abonnee op Office 365 de desktopversie gewoon meegeleverd.

Maar Office 365 wordt meer dan een Software-as-a-Service-variant van Office 2013. Het bevat ook elementen die inspelen op het tijd- en plaatsonafhankelijk werken met – eventueel zelf aangeschafte – apparaten. Een abonnee krijgt het recht om Office 365 te gebruiken op meerdere apparaten: tot vijf Windows-pc’s, Macs of mobiele apparaten.

Pakket onthoudt waarmee gebruiker bezig was

De Office 365-versie houdt ook bij wat de gebruiker het laatst aan het doen was, zodat deze met een druk op de knop terug kan keren naar een onderbroken taak – ook als hij daarvoor een ander apparaat wenst te gebruiken. En een abonnee kan de Office-applicaties ook gebruiken vanaf een pc die niet de zijne is. Office on Demand streamt de applicaties desgewenst naar iedere Windows-pc met internetaansluiting.

Drie voor zakelijk gebruik niet onbelangrijke vragen bij Office 365 heeft Microsoft nog niet beantwoord. De eerste betreft het beheer. Bij Office 365 actualiseert Microsoft de software. Hoe organisaties die aanpassingen vooraf kunnen testen om problemen met andere bedrijfsapplicaties voor te zijn, is onduidelijk. Ook is niet helder hoe te voorkomen is dat gevoelige bestanden die je niet in de cloud wilt opslaan, daar toch terechtkomen.

De tweede vraag betreft de precieze inhoud van het productaanbod. Duidelijk is alleen dat er drie varianten komen, Home Premium voor consumenten, Small Business Premium voor kleine bedrijven en ProPlus voor grote bedrijven. Wat Microsoft precies biedt in de zakelijke varianten, is nog niet publiekelijk bekendgemaakt. Onduidelijk is ook of men een combi kan maken: alleen de desktopvariant voor medewerkers waarvoor werken buiten het kantoorpand niet nodig is, en de huurvariant voor ambulante c.q. thuiswerkende medewerkers.

Kostenspecificatie in het najaar

En, de vraag der vragen: Microsoft heeft nog niet duidelijk gemaakt wat aanschaf respectievelijk huur van de nieuwe Office-versie gaat kosten. Dat gebeurt pas in het najaar. En dan pas kunnen organisaties beslissen, hoe ze de Office-applicaties in de toekomst beschikbaar wil stellen.

Voor meer informatie: bit.ly/LnNJLW

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!