Overslaan en naar de inhoud gaan

Novell blijft investeren in interoperabiliteit

Novell organiseerde afgelopen week voor het eerst in vijf jaar weer een Europese gebruikersconferentie – en dan nog wel in Amsterdam. Met duizend deelnemers was het evenement BrainShare EMEA, enigszins tot verrassing van Novell zelf, uitverkocht.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Novell had de gelegenheid te baat genomen om terug te keren naar de ‘roots’ van BrainShare: een sterk op technologie gerichte conferentie waar Novell-gebruikers hun kennis kunnen bijspijkeren. In totaal stonden 104 sessies op het programma over onderwerpen als Linux Enterprise, identity en security management, virtualisatie en cloud computing.Ron Hovsepian, de chief executive officer (CEO) van Novell, was ook naar Nederland gekomen voor de conferentie. Automatisering Gids sprak met hem.We horen de laatste tijd steeds vaker dat bedrijven na de recessie weer in IT beginnen te investeren. Merkt u dat ook?“Dat wel, maar het verschilt nogal per regio. Ik denk dat Europa weleens opnieuw zou kunnen haperen, gezien alles wat er aan de hand is met de schuldenposities. In Noord- en Zuid-Amerika verloopt het herstel langzaam. Azië in het bijzonder ontwikkelt zich sterk. Ik heb verschillende rapporten gezien die zeggen dat we in Azië en Pacific flinke tweecijferige groei zullen zien en in de westerse economieën een paar procent groei. Het goede nieuws is dat de categorieën waar Novell actief in is, zoals Linux, in de orde van grootte van 15 procent groeien. Daar hebben we geluk bij. Ik verwacht dat wij in datzelfde tempo of nog meer zullen groeien. In elk geval streven we daar wel altijd naar.”Begin maart deed investeringsmaatschappij Elliott Associates een ongevraagd overnamebod van 2 miljard dollar op Novell, dat het voorstel enkele weken later afwees. Vorige week meldde The Wall Street Journal dat Novell rond deze tijd biedingen van andere partijen in ontvangst neemt om daaruit een keuze te maken. Hoe zit dat?“Daar mag ik heel weinig over zeggen. We hebben op 18 maart een verklaring uitgegeven waarin de board van Novell uitspreekt dat het voorstel – voorstel, want Elliott heeft geen bod uitgebracht – ‘ontoereikend’ is. We hebben ook gezegd dat we als bedrijf verschillende opties hebben, en daar blijven we naar kijken. Maar dat is geen garantie dat we wat voor transactie dan ook zullen doen.”Hoe hebben klanten gereageerd op de berichten over een mogelijke overname?“Ik geloof zeker dat het effect op ons heeft, doordat klanten even afwachten voordat ze grote platformbeslissingen nemen. Er zijn klanten die ons vragen hebben gesteld over de ontstane situatie. Ze willen vooral dat we onze strategie uitvoeren, omdat ze in onze technologie hebben geïnvesteerd. Wij investeren ongeveer 20 procent van onze omzet in nieuwe technologie, terwijl dat gemiddeld bij onze concurrenten maar 14 procent is. We willen blijven investeren en dat is waar de klant het meest in geïnteresseerd is.”Novell zit op een berg geld van bijna een miljard dollar in contanten. Hoe wilt u dat geld inzetten?“Op een paar gebieden kijken we naar acquisities. In het bijzonder systeembeheer en identiteitsbeheer zijn twee thema’s waar we zowel in eigen R&D blijven investeren als dat kapitaal zullen inzetten. Veel meer kan ik niet zeggen.”Uw Linux-activiteiten waren lang verliesgevend en hebben pas kortgeleden het break-evenpunt bereikt. Het lijkt erop dat uw oude ‘legacy’-producten de open-sourcepoot subsidiëren. Klopt dat?“We hebben zeker geld gestoken in open source. Maar wat in dat verhaal ontbreekt, is dat we er heel belangrijke, aanvullende technologieën mee hebben ontwikkeld. Die zijn inmiddels uitgerold. We hadden bijvoorbeeld eerder winst kunnen maken met Linux als we niet hadden geïnvesteerd in onze SUSE Appliance Toolkit. Daarmee kan een klant of onafhankelijke softwareontwikkelaar (ISV) zijn eigen ‘software-appliance’ bouwen en die voor diverse hypervisors op de markt brengen. Verder hebben we alleen al de laatste drie jaar meer dan 250 patenten op onze naam gebracht. Om succes te hebben in de software-industrie moet je enerzijds producten en technologie hebben en anderzijds een distributiestrategie. In allebei hebben we geïnvesteerd.”Eind 2009 heeft Novell een nieuwe strategie gelanceerd voor ‘intelligent workload management.’ Sommige critici vinden dat alleen een marketingtruc waarmee Novell wil aanhaken op de trend van cloud computing. Is het meer dan marketing?“Absoluut. Bedrijven willen applicatie-workloads kunnen beheren, zowel in de fysieke en de virtuele wereld als in een externe cloud. Om dat te kunnen doen, heb je een ander model nodig voor het bouwen van die technologie. Wij hebben die overstap twee jaar geleden al gemaakt met de SUSE Appliance Toolkit. Daarmee wordt het voor de klant mogelijk verschillende hypervisors te gebruiken.Daarnaast hebben we stilletjes meer dan vijfduizend applicaties van onafhankelijke softwareontwikkelaars (ISV’s) gecertificeerd. Dat is meer dan twee keer zoveel dan de 2400 die Red Hat heeft aan de ISV-kant.”Hoe verklaart u dan dat Red Hat en niet Novell nog steeds wordt gezien als de marktleider in Linux?“Absoluut, ze zijn gemeten naar marktaandeel de leider. Maar uit cijfers van onderzoeksbureau IDC blijkt dat ons marktaandeel de afgelopen drie jaar is gegroeid van ongeveer 18 procent naar 29,8 procent. Dus we hebben beslist marktaandeel gepakt op de betaalde Linux­-markt. Dat zijn onafhankelijk vastgestelde feiten. En het goede nieuws is dat we op Red Hat-terrein blijven veroveren. We rekenen erop dat de SUSE Appliance Toolkit ons nog meer vaart zal geven in die markt. In het eerste kwartaal is het aantal orders met 70 procent gegroeid.”In hoeverre verschilt uw strategie van die van Red Hat?“Op verschillende gebieden. Om te beginnen op het punt van interoperabiliteit. Wij gaan ervan uit dat een klant in zijn IT-omgeving waarschijnlijk zowel een .NET/Windows-‘stack’ als een Java/Linux-‘stack’ heeft. Daarop draaien of bouwen ze hun applicaties. Red Hat wil dat je alleen op hun platform bouwt. Wij leggen juist veel nadruk op interoperabiliteit omdat we geloven dat de klant daarmee werkt. Dus hebben we veel tijd en geld gestoken in het ontwikkelen van dingen als het Linux Services Management Pack, waarmee je het beheer zowel vanuit het Microsoft-framework als vanuit ons framework kunt doen. De keus is aan de klant.Een tweede gebied waarop we ons van Red Hat onderscheiden, is management-software, identiteit en beveiliging. Daar heeft Red Hat niet in geïnvesteerd. Het enige product dat ze hadden, hebben ze vorig jaar teruggetrokken omdat ze geen marktpenetratie konden bereiken. Wij hebben nu meer dan 6200 klanten die onze identiteitstechnologie gebruiken.Nog een groot verschil is dat Red Hat één hypervisor wil opdringen. Dat is de Kernel Virtual Machine (KVM) die ze in 2008 hebben gekocht van Qumranet. Onze strategie is heterogeen; wij ondersteunen naast KVM ook Xen, ESX van VMware en Hyper-V van Microsoft en zullen nog meer hypervisors ondersteunen als die op de markt komen.”Novell werkt al enkele jaren met Microsoft samen. Loopt u daar nog steeds warm voor?“Jazeker. Die samenwerking heeft verscheidene dimensies. Aan de ene kant samen de markt bewerken. Dat gaat geweldig. Zij hebben ons meer dan vierhonderd enterprise-klanten bezorgd. Maar het deel dat het spannendst is en waar je wat minder over hoort, is dat van technologische samenwerking tussen de twee bedrijven. We hebben veel werk verzet om onze producten gevirtualiseerd op elkaars platform te kunnen draaien, prestatiegericht en met ondersteuning. Er zijn nu grote klanten die dat gebruiken. Een ervan is een grote detailhandelsfirma die nu 12.000 Linux-servers heeft waar bovenop vijf tot zeven gevirtualiseerde Windows-servers draaien. Dat soort innovatie is voor ons erg belangrijk.”Novell is vanuit de open-sourcehoek sterk bekritiseerd omdat het zo nauw samenwerkt met Microsoft, dat als het ‘rijk van het kwaad’ wordt afgeschilderd.“We zijn in het begin wat traag geweest met uitleggen wat we van plan waren. Die kritiek kan ik wel accepteren. Maar sindsdien is het heel, heel stil geworden. Het hele samenzweringsverhaal, dat Microsoft allerlei verschrikkelijke dingen zou doen, is niet uitgekomen. Sommige groepen die erg veel kritiek op ons hadden, hebben later soortgelijke regelingen met Microsoft getroffen, onder meer via de Europese Unie. Ons standpunt is heel pragmatisch, het gaat om de klant.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in