Overslaan en naar de inhoud gaan

Nl: Nederlands bedrijfsnieuws

KPN levert Primera de komende vijf jaar een virtueel privaat IP-netwerk met daarop Microsofts e-mailprogramma Exchange Online. Via Exchange Online hebben Primera-winkeliers overal waar een internetverbinding is, toegang tot hun e-mail. De applicatie wordt beheerd door KPN, terwijl Primera de flexibiliteit behoudt om zelf e-mailaccounts aan te maken.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock


Verder zal Primera het IP-VPN gebruiken voor communicatie tussen filialen en hoofdkantoor, PIN-verkeer, winkelbeveiliging, internet en op termijn mogelijk ook voor narrowcasting in winkels.
De deal met Primera past in het door KPN al meer dan eens geuite voornemen om zich te verbreden richting IT-diensten. In dat kader werd begin dit jaar ook al een meerjarige overeenkomst gesloten met uitzendbureau Olympia voor het beheer van circa 500 werkplekken.
Directeur van de KPN-businessunit die de IT-services mag verkopen bij kleine en middelgrote zakelijke klanten van het gewezen staatstelefoniebedrijf, is Esther van Zeggeren. Uit haar toelichting op de ambities van haar ‘Business Customers-unit’, komt het beeld naar voren van een bedrijf dat vooral mikt op IT-diensten die online, dus vanuit het vertrouwde KPN-netwerk, zijn te leveren. “We zitten met telefonie bij zo’n 800.000 kleine, middelgrote en grotere bedrijven. Veel van die accounts stappen over op voice-over-IP, omdat dat goedkoper is, maar ook omdat het uitstekende mogelijkheden biedt om telefonie en informatieprocessen geïntegreerd te beheren of als geïntegreerd pakket in te kopen. KPN wil die vraag graag invullen”. In concreto hebben de IT-diensten die KPN voor het middenbedrijf – klanten met enkele tientallen tot een paar honderd werknemers – in petto heeft een sterk ‘software-as-a-service’- of ‘SaaS’-gehalte: online backup, server hosting en een nog groeiende reeks van webbased eindgebruikertoepassingen zoals agendabeheer en mail (Exchange), boekhouden (Exact), CRM (Microsoft Dynamics) en videovergaderen.
Vooral in de sfeer van customer interaction zit KPN kansen voor gecombineerde verkoop van telefonie en applicatieservices. Om zichzelf op dat vlak een boost te bezorgen nam het vorig jaar IT-dienstverlener Newetel Essence over met 110 medewerkers en klanten als Reed Business Information, Menzis en Heerema Marine.
Een andere voor KPN belangrijke en evenzeer met ‘all-IP’ verbonden IT-service waarmee het bedrijf aan de weg timmert, is werkplekbeheer. De focus ligt daarbij vooral op de wat grotere accounts, zoals Olympia met 500 werkplekken. Op dit moment verzorgt KPN het IT-beheer van omstreeks 1200 externe werkplekken bij drie klanten, waarvan Olympia de grootste is. Op de vraag of dat – twee jaar na de marktintroductie – wel voldoende is om de voor een concurrerende prijsstelling vereiste schaalgrootte te realiseren, antwoordt Van Zeggeren: “Samen met onze eigen KPN-werkplekken is de schaal al heel behoorlijk. Bovendien is schaalgrootte niet zaligmakend, we willen inzetten op een totaalpakket, waarbij klanten hun telefonie, basisapplicaties en werkplekbeheer door één partij kunnen laten verzorgen.”
Ofschoon Van Zeggeren herhaaldelijk benadrukt dat KPN goed naar z’n klanten wil luisteren teneinde nauw bij hun behoeften aan te sluiten, valt ook steeds de frase ‘standaardoplossingen’. Geen verrassing, gezien het one-to-many-karakter van zowel SaaS als van de telefonie- en all-IP-diensten, die voor KPN nog altijd de kern van de zaak zijn. “Waarom zou je zelf iets maken als er standaardoplossingen zijn”, poneert Van Zeggeren, die daar onmiddellijk relativerend aan toevoegt dat met KPN natuurlijk altijd valt te praten over maatwerk waar het standaardaanbod tekortschiet.
Maar tot dusverre is maatwerk eigenlijk iets wat KPN alleen bij ‘corporate’ klanten (ruwweg de top-500) doet, en dan – althans voor zover het IT betreft – hoofdzakelijk nog op basis van partnering met gevestigde grote IT-dienstverleners als Atos Origin, Getronics of Accenture. Die formule werd bijvoorbeeld gekozen voor het bedienen van ING, waar KPN’s rol uiteindelijk toch beperkt blijft tot netwerkdiensten en de ‘harde’ IT door Atos Origin en Getronics wordt verzorgd. In het grootzakelijk segment van de IT-markt een eigen ‘delivery’ opzetten lijkt voor KPN ondoenlijk, vandaar de hardnekkige geruchten dat KPN plannen zou koesteren om Getronics in te lijven.
Sogeti geeft ‘software-maatlat’ gratis weg SClB
Sogeti Nederland geeft een hulpapplicatie weg waarmee klanten zelf kunnen inschatten hoeveel werk er in een gegeven software engineringproject zit.
Het tool kreeg de naam Siesta, wat staat voor SIzing & ESTimating Applicatie en is een hulpmiddel voor het bepalen van de zogeheten functionele omvang van een applicatie. Het bepalen van de functionele omvang van software is de eerste stap bij het maken van een solide raming van tijd en kosten die moeten worden geïnvesteerd voor een gegeven aanpassing van bestaande software of een ontwikkeling ‘van scratch’. Een veel gehanteerde maateenheid voor de omvang van een programma is de functiepunt. Kosten en productiviteit in softwarefabrieken worden vaak uitgedrukt in euro of manuren per functiepunt. Op dit moment kunnen met behulp van Siesta metingen worden uitgevoerd volgens:
� Functiepuntanalyse (NESMA, ISO/IEC 24570 en IFPUG, ISO/IEC 20926)� Globale functiepuntanalyse (NESMA, ISO/IEC 24570)
� Indicatieve functiepuntanalyse (NESMA, ISO/IEC 24570)� Onderhoudsfunctiepuntanalyse (NESMA en Sogeti)� COSMIC Full Function Points (ISO/IEC 19761)� Early COSMIC-FFPSClBSogeti stelt Siesta (onder voorwaarden) kosteloos ter beschikking via ­http://metrieken.sogeti.nl. Dit om de dienstverlening van de eigen afdeling ‘SEC’ onder de aandacht te brengen. SEC is de afdeling die zich bezighoudt met het methodisch begroten van softwareprojecten. De consultants binnen SEC onderhouden banden met vakgenoten en vakorganisaties in binnen- en buitenland. Zij adviseren zowel de interne Sogeti-organisatie als de klanten van Sogeti over het gebruik van metrieken voor het besturen van software ontwikkeling en beheer. Betrouwbare raming van kosten en doorlooptijd van projecten behoort nog altijd tot een van de lastigste aspecten van software engineering. (rza) SFrBSClB
KPN kan Getronics niet vergetenSClB
Volgens De Telegraaf zijn de banken van Getronics de “oneindige financiële trukendoos” van Klaas Wagenaar meer dan beu en hebben zij de net benoemde financieel directeur Maarten Henderson opdracht gegeven schoon schip te maken en een verkoop aan KPN te faciliteren. Henderson was eerder financieel directeur bij KPN en heeft een goede verstandhouding met KPN baas Scheepbouwer. Getronics leed vorig jaar een recordverlies van 145 miljoen euro. Vorig jaar liepen onderhandelingen over een fusie stuk. (anp)
Getronics ‘offshoret’ naar Beek
Getronics PinkRoccade opent in het Limburgse Beek een nieuwe ‘Service Desk Nederland’, met 140 werkplekken van IT-professionals die zich - ondersteund door tools als S3 en KEWA - richten op netwerk en werkplekbeheer bij klanten van Getronics. De nieuwe service desk in Beek maakt deel uit van een wereldwijd netwerk van service centers waarin ook vestigingen in Hongarije, Mexico en Singapore zijn opgenomen. Er zijn op het moment in Beek vacatures voor ruim 80 medewerkers. (rza)SFrBSClB
Minihouse mag TNT Express voortaan de software en infrastructuur leveren voor het doen van douaneaangiften in Nederland. Uiteindelijk zal TNT via de door minihouse te leveren applicatie jaarlijks zo’n 700.000 aangiften doen. Minihouse zorgt voor gegevensvalidatie, data-verrijking en conversie. Als onderdeel van de overeenkomst is TNT verzekerd van actuele douanewijzigingen en codetabellen. BlueDome mag de hosting van de webgebaseerde applicatie verzorgen.
tArbodienstverlener ArboNed heeft de applicatieGuided Selling van Sofon aangeschaft, in de verwachting daarmee sneller en beter in staat te zijn klantspecifieke offertes op te stellen. De meeste Sofon-klanten zijn middelgrote en grote internationaal georiënteerde bedrijven die klantspecifieke producten of diensten leveren zoals Philips Medical Systems, Nashuatec, Elekta Oncology Systems, Douwe Egberts Coffee Systems, Schmidt Gruppe, Delta Lloyd en OHRA.
t
Sociale werkvoorziening Patijnenburg in Naaldwijk heeft bij Qurius invoering van Microsoft Dynamics besteld, om daarmee meer samenhang in de bedrijfsgegevens te bewerkstelligen en zo de omslag van ‘productontwikkeling’ naar ‘mensontwikkeling’ te faciliteren. Het systeem helpt functies te integreren zoals financieel beheer, productie, distributie en klantrelatiebeheer. Patijnenburg biedt aan ongeveer 340 werknemers werk- en leerplekken in metaal, montage & elektrotechnische assemblage en distributie & logistiek.
t
Het logistieke adviesbedrijf Mieloo & Alexander gaat een partnership aan met het Amerikaanse Reva Systems. Mieloo & Alexander en Reva werkten al samen bij de invoering van RFID voor Sony Logistics Europe.SFlbReva Systems ontwikkelt RFID-producten zoals de ‘Tag Acquisition Processor (TAP)’, die RFID-readers aanstuurt en RFID-data verwerkt. De TAP maakt het mogelijk een groot aantal RFID-readers zodanig te beheren dat reader interferentie en cross-reads worden vermeden.
t
Simac Datacollect in Ede neemt Cardiff’s ‘LiquidOffice Mobile for BlackBerry’ in zijn leveringsprogramma op. LiquidOffice is een beveilgde documentoplossing waarmee beslissers mobiele toegang hebben tot bedrijfsinformatie. Met LiquidOffice kunnen ze met hun BlackBerry documenten controleren, volgen, bewerken of digitaal ondertekenen.
t
Centric heeft de activiteiten en de vier man personeel van CAB overgenomen. CAB is gespecialiseerd in projecten op het gebied van identificatie, toegangscontrole, OCR (optical character recognition), multifunctionele chipcard- en Mifare-systemen.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in