Overslaan en naar de inhoud gaan

Nl

Internet service provider BIT mag voor SIDN (Stichting Internet Domeinregistratie Nederland) een van de vier in Nederland aanwezige .nl-domeinnaamservers hosten. BIT rondde dezer dagen een ingrijpende herinrichting van zijn infrastructuur af. Door zijn hardware te verdelen over twee datacenters heeft het bedrijf de kans op manco’s in de beschikbaarheid van zijn diensten aanzienlijk weten te verkleinen.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock


t
Achmea Rechtsbijstand is live gegaan met zijn nieuwe Case Informatie Systeem ‘@RCIS‘. Met de nieuwe applicatie wil Achmea de klant- en servicegerichtheid op een hoger plan brengen. De basis van @RCIS wordt gevormd door de e-Synergy software van Exact, waaraan ICT-dienstverlener Nobel diverse op maatwerk-add-ons heeft toegevoegd. De web-based applicatie wordt gebruikt door 225 medewerkers, verspreid over 6 vestigingen.
t
Twinfield heeft voor zijn on-line boekhoudapplicatie de ‘Hacker Safe’-certificering verworven. Deze certificering garandeert dat de website en de servers van Twinfield dagelijks door Hackersafe worden gecontroleerd op mogelijke lekken op poort-, besturings- en applicatieniveau.
t
Pridis is onder de naam TTM een dochterbedrijf begonnen van de levering van Total-Telecom-Management-diensten. De standaard dienstenpakketten worden zowel in een enterprise- als in ASP-vorm geleverd en zijn opgebouwd rond de Florin en Calacsy platformen voor doorbelasting en rapportage van de kosten voor vaste en mobiele telefonie.
tMproof en Nordined-Prequest gaan een samenwerkingsverband aan. Mproof houdt zich bezig met klantcontactondersteunende applicaties voor onder meer IT-servicemanagement. Nordined -levert oplossingen op het gebied van facilitair informatiemanagement. De samenwerking is ingegeven door de observatie dat klanten steeds vaker ‘integrale’ oplossingen zoeken.
t
De komende anderhalf jaar is Imtech ICT Brocom opnieuw huisleverancier van de Gemeente Breda, wat betreft levering en service van laptops en ICT-randapparatuur. Het contract, dat werd gesloten na een openbare aanbesteding, kent een verlengoptie voor vier maal drie maanden.
t
CA heeft een Benelux-organisatie gevormd die zal worden geleid door Bennie Peleman. Peleman was Country Manager van CA België en is nu Manager Benelux. ApplicationNet is een zogeheten Application Service Provider (ASP) voor de zakelijke markt. Met omstreeks vijftien medewerkers realiseert het bedrijf een jaaromzet van ruwweg 1 miljoen euro. De medewerkers kregen het bedrijf mee voor ‘enkele honderdduizenden euro’s’, maar volgens de kersverse directeur/grootaandeelhouder Sander Kamstra is om up-to-date te blijven wel een inverstering nodig van ongeveer twee miljoen euro. Onder meer voor software-licenties en een overstap op blade-technologie.

Werknemerparticipatie
ApplicationNet werd een jaar geleden onderdeel van Ordina, dat toen Vertis en Magentis incorporeerde. Maar de activiteiten van Vertis’ zusterbedrijf ApplicationNet pasten, gezien de oriëntatie op hosting en werkplekdiensten, niet in het door Ordina gekozen profiel. Dat is meer gericht op high-end applicatieve IT-diensten en outsourcing voor de ondersteuning of uitvoering van bedrijfsprocessen waarmee grote ondernemingen zich van hun concurrenten willen onderscheiden.
ApplicationNet moet het hebben van bedrijven met een omvang tussen de 200 en de 2000 werknemers. De business case daarbij is gebaseerd op schaalvoordeel door standaardisatie aan ‘de achterkant’. Aan ‘de voorkant’ wil ApplicationNet ‘de Vertis-cultuur’ voortzetten. Dat houdt in dat klanten te allen tijde het gevoel moeten hebben dat ze ook wat betreft IT ‘in control’ zijn. Om te zorgen dat klanten zich gehoord en begrepen weten, stelt ApplicationNet hoge eisen aan eerstelijns medewerkers; minstens HBO-niveau. Verder moet werknemerparticipatie in het aandelenkapitaal - net als bij Vertis het geval was - bijdragen aan een gerichtheid op waardecreatie door klanttevredenheid. Kamstra verklaart uit eigen Vertis-ervaring: “Als je aandeelhouder bent, dan voel je alles twee keer zo goed”. Ofschoon mede-eigenaarschap niet verplicht is, heeft het voltallige personeel gekozen voor een belang met een omvang die van geval tot geval varieert tussen de 1 en de 40 procent.
ASP of ‘software-as-a-service’ (SaaS) houdt in dat klanten via internet gebruik maken van applicaties die een provider op eigen servers beheert. Het kan daarbij om zowel standaardapplicaties als bedrijfsspecifieke toepassingen gaan. ApplicationNet ondersteunt op deze wijze zo’n 1700 gebruikers bij onder meer Brunel (detachering), de voetbalclub FC Groningen, IJssel Technologie (organisatie voor productieverbetering), Rederij Doeksen, diverse advocatenkantoren en voormalig moederbedrijf en Ordina-dochter Vertis.

Ramkraak
In eerste instantie migreert ApplicationNet applicaties van klanten een-op-een naar het eigen rekencentrum. Vandaar dat Navision, Oracle en diverse smaken SAP daar gebroederlijk naast elkaar draaien. Zo’n migratie levert een klant al gauw enkele tientallen procenten exploitatievoordeel op. Volgens Kamstra meldt Brunel 30 procent besparing. Kamstra schat dat harmonisatie van de verscheidenheid aan bedrijfsapplicaties in principe nog enkele tientallen procenten extra besparing mogelijk zou maken, maar “wij zijn wel al zo ver, maar de klant nog niet”.
Volgens Kamstra kiezen klanten ook niet voor ASP vanwege de besparing, maar om redenen als gemak, betrouwbaarheid en controle. “Vaak is er een heel acute aanleiding om ons in te schakelen. Zo wonnen we een keer een klant doordat bij een ‘ramkraak’ hun hele infrastructuur was gestolen. Ze hadden alleen nog een backuptape.” De uitwijk die toen ad hoc werd geregeld beviel zo goed dat ze vervolgens naadloos overging in een dienstenovereenkomst voor langere duur.
Sinds 1907 onderhoudt Teso (Texels Eigen Stoomboot Onderneming) een bootdienst tussen het Texel en Den Helder. Voor de IT-ondersteuning maakt het bedrijf sinds kort gebruik van ApplicationNet, dat kantoor- en bedrijfsapplicaties permanent beschikbaar maakt via internet. Zelfs op de boten hebben de medewerkers nu - via UMTS - toegang tot de bedrijfsgegevens. Teso is met twee schepen dagelijks van 6:00 tot 22:00 uur in de vaart en de daarvoor benodigde IT-ondersteuning begon, gezien de beperkte schaal van de activiteiten, een relatief kostbare aangelegenheid te worden. Dit mede doordat externe ondersteuning in voorkomende gevallen naar ‘het eiland’ moest komen. Per saldo verwacht hoofd administratie Peter Smit van Teso op jaarbasis behalve een betere beschikbaarheid zo’n 20 procent kostenreductie.

NetDialog slaat z’n vleugels uit naar VK
Centric was de afgelopen weken weer eens flink op overnamepad. Nadat begin het vorige week de retailactiviteiten van het Belgische Real Software annexeerde, volgde enkele dagen later een bericht over de overname van netwerk- en telefooninstallateur Cable1 en werd deze week gemeld dat ook BPO-dienstverlener LXY alsmede twee Duitse IT-bedrijven worden ingelijfd. Tezamen resulteren de binnen een week aangekondigde overnames bij Centric in een personele groei met omstreeks 290 werknemers.
Volgens een woordvoerder van het bedrijf staat elk van de acquisities op zich en is het toeval dat de bekendmakingen elkaar zo snel opvolgden. Dat moet zeker kloppen wat betreft Cable1, dat door een faillissement op een presenteerblaadje kwam te liggen. Cable1 houdt zich net als Centric’s eigen CSS Installation Services bezig met het aansluiten van voornamelijk particuliere klanten van UPC en andere grote internet- en telefonieproviders.
Meer strategisch was ongetwijfeld de inlijving van de afdeling retail-automatisering van het Belgische Real Software. De betreffende afdeling telt 100 medewerkers, die zich vanuit Oostkamp (België) en Amersfoort bezig houden met levering en beheer van point-of-sale-systemen (‘POS’). Centric voegt de betreffende activiteiten (6000 kassa’s) samen met zijn bestaande divisie ‘Centric Retail Solutions’, die dankzij enkele eerdere overnames inmiddels ook al een behoorlijke schaal heeft verworven (9000 kassa’s). Algemeen directeur Gerard Sanderink van Centric: “De overname van Real Softwares POS-activiteiten biedt de mogelijkheid ons aanbod verder te verbeteren door het grote aantal klanten over wie de ontwikkel- en servicekosten kunnen worden verdeeld.”
Schaalgrootte is in de retailautomatisering een min of meer structureel probleem daar de diverse marktsegmenten - zoals bouwmarkten, fast moving consumergoods, mode en supermarkten - wat betreft procesinrichting en dus ook aangaande de software, doorgaans sterk van elkaar verschillen. Divisiedirecteur Karim Henkens van Centric IT Solutions spreekt van ‘een wereld van verschil’ als hij bij wijze van voorbeeld mode en supermarkten vergelijkt. “Mode vergt complexe logistieke systemen met voorraaduitwisseling tussen filialen en voor elk product differentiaties naar diverse maten en kleuren. Bij supermarkten speelt dat uiteraard niet. Daar heb je weer te maken met houdbaarheidsdatums en groente en fruit dat aan de kassa moet kunnen worden gewogen.” Real werkte tot voor kort met eigen hardware onder de merknaam Sycron, maar stapte over op HP en het snel furore makende nieuwe Amerikaanse merk Digipos. Centric leverde tot dusverre vooral NCR en Wincore-Nixdorf maar omarmt nu ook de door Real gevoerde merken.

Concurrentie
Ook Centric’s overname van LXY mag als strategisch worden aangemerkt. LXY houdt zich bezig met procesoptimalisatie en outsourcing van pensioen- en verzekeringsadministraties, een markt waar Centric de concurrentie aangaat met spelers als Ordina en Accenture.
De overnames in Duitsland, tenslotte, betreffen twee zelfstandig opererende ERP-automatiseringsdochters van het industrieconcenr R.Stahl Inc.; Altro Consult dat zich op SAP-applicaties richt en SP zich met Oracle’s JD Edwards bezighoudt.

Centric verwent zichzelf met staccato van overnames
NetDialog heeft van Prime Technology Ventures 2 miljoen euro risicodragend vermogen weten los te peuteren om een internationalisatieprogramma te financieren. Begonnen wordt met een eerste buitenlandse vestiging in Groot-Brittannië.
NetDialog levert software en diensten op het gebied van monitoring, diagnose en geautomatiseerd management van IT-infrastructuren. Door inzet van het NetDialog’s tool NetX verminderen bedrijven als DSM, ASML en Orange het bandbreedteverbruik en de kans op performance-terugval in hun doorgaans grensoverschrijdende netwerken. Afnemers kunnen NetX zelf implementeren, maar volgens oprichter/commissaris Jos Bourgonje kiezen klanten steeds vaker voor een SaaS-implementatie op basis van een webportal. Als het gaat om de monitoring van een uitbesteede infrastructuur kan NetDialog monitoring en remote optimalisatie als service aanbieden. Bourgonje: “We ondersteunen de opdrachtgever in zo’n geval bij het voeren van de regie over infrastructuuroutsoucing”.
Net Dialog begon drie jaar geleden met vier mensen. Inmiddels staat de teller op 20 man en Bourgonje verwacht per eind dit jaar een verdubbeling van de personele omvang.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in