Nieuw hotspotmodel voor Arnhem

9 november 2011

“Daarom hebben wij gekozen voor een ander businessmodel”, zegt VVD-gemeenteraadslid Udo Kelderman, die samen met Martijn Kriens de stichting opzette. Kelderman is een van de sprekers op het IT Jaarcongres van de Ngi aanstaande donderdag.

Het idee is de ondernemers in de binnenstad een hotspot aan te bieden voor 1000 euro per jaar. Daarvoor krijgen zij een accesspoint, de vaste verbinding naar internet en het onderhoud. “Zeker in de horeca hebben veel ondernemers al een draadloos modem staan, maar zij hebben vaak geen kaas gegeten van de juridische implicaties daarvan. Dat probleem nemen wij uit handen en zorgen bijvoorbeeld met een robuuste firewall, dat spammers geen kans krijgen”, zegt Kelderman.

Het systeem is de afgelopen maanden met zes accesspoints getest in Sonsbeekpark. De parkbeheerder wil met het systeem van !WirelessArnhem het hele park voorzien van gratis wifi. Ook de VVV heeft belangstelling om rond informatiezuilen en historische punten langs de Liberation route, wifi in te zetten. Er zijn ook ideeën om het winkelcentrum Kronenburg bij het stadion Gelredome te ontsluiten.

Voor de aanleg in het centrum doet !WirelessArnhem het liefst zaken met het bureau Binnenstadmanagement - dat onder meer projecten voor lokale ondernemers coördineert - in plaats van met de individuele ondernemers. Voor de binnenstad zijn zeventien hotspots nodig, die dan uit het ondernemersfonds van de Stichting Binnenstad bekostigd kunnen worden.

Gebruikers van het hotspotnet krijgen na het aanmelden een portalsite te zien waarop onder meer de aanbieder van de hotspot ruimte krijgt, maar ook de gemeente en aanbieders van diensten. Vooral de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN) ziet kansen om te experimenteren met innovatieve locatiegebaseerde diensten. Zo is er al een digitale kroegentocht die bezoekers langs verschillende horeca-gelegenheden loodst, waarbij hen aan het eindpunt een presentje wacht. Een andere toepassing toont hoe druk het op de verschillende stadspleinen is. Als het lukt met de diensten bezoekers wat langer in de stad te houden, is dat weer een voordeel voor de ondernemers. Dat is precies wat Kelderman hen probeert duidelijk te maken. “Doordat zij net iets meer betalen dan dat de nieuwe dienst kost, ontstaat ruimte om nieuwe dienstverlening te ontwikkelen, en misschien zit daar wel een nieuwe Google of Facebook tussen.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!